هوزینگ یا محفظه فیلتر چیست؟

هوزینگ یا محفظه فیلتر که به آن پوسته فیلتر نیز می‌گویند؛ محفظه‌ای است که در اطراف فیلترهای کارتریج یا کیسه‌ای قرار می‌گیرد و به آب کمک میکند تا از داخل فیلتر عبور کند. هوزینگ‌ها در انواع مختلف و با اندازه‌ها و جنس‌های مختلف در بازار موجود می‌باشند. هوزینگ‌های از جنس استیل، پلی پروپیلن و UPVC از مدل‌های مرسوم و پرکاربرد در بازار ایران هستند. همچنین عمده هوزینگ‌ها برای نصب فیلترهای میکرونی در دو مدل استاندارد اسلیم (قطر 2.5 اینچ) و جامبو (قطر 4.5 اینچ) وجود دارند. طراحی هوزینگ فیلترها به فاکتورهای مختلفی نظیر نرخ جریان، فشار و دمای عملیاتی، نرخ فیلتراسیون، کل جامدات معلق (TSS)، هزینه‌ها، زمان سرویس دهی و نوع عملکرد (پیوسته یا ناپیوسته) بستگی دارد.

آب کالا ارائه دهنده انواع هوزینگ فیلترهای تصفیه آب صنعتی از برندهای سی سی کا (CCK)، لونا واتر (Luna Water)، بیگ وان (Big One)، آکوا لاین (Aqua Line)، وتک (VETEC)، تانک پک (Tank Pack)، سافت واتر (Soft Water)، آکوا وین (Aquawin)، استریم (Stream) و ... ساخت تایوان و ایران با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت می باشد.

بخش‌های مختلف یک هوزینگ یا محفظه فیلتر

هر یک از انواع مختلف هوزینگ‌ها یا محفظه‌های فیلتر با توجه به عملکرد و نوعشان دارای اجزای مختلف هستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین و مرسوم‌ترین بخش‌های پوسته‌های فیلتر توضیح داده شده است.

       بخش های مختلف یک هوزینگ
 

پوسته یا بدنه: پوسته بخش خارجی هوزینگ یا محفظه فیلتر است. این بخش می‌تواند از مواد مختلفی ساخته شود. با توجه به این که پوسته هوزینگ با محیط بیرونی در تماس است، عمدتا آن را از مواد با کیفیت می‌سازند تا در برابر فشار و رطوبت محیط اطراف مقاوم باشد و بهترین سازگاری شیمیایی را از خود نشان دهد.
درپوش یا کلاه: کپ یا همان درپوش‌ یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر پوسته فیلتر است. این بخش از نشت مایعات از هوزینگ و همچنین ورود گرد و غبار به محفظه فیلتر جلوگیری می‌کند. علاوه بر این با نگهداری فیلتر در درون هوزینگ این اطمینان را حاصل می‌کند که بتوان به حداکثر فیلتراسیون ممکن دست پیدا کرد. کیفیت بالای درپوش‌ها یا کپ‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا درپوش‌های بی کیفیت باعث نشتی از هوزینگ می‌شوند و این نشتی می‌تواند باعث آسیب رسیدن به سایر اجزای سیستم گردد.
پایه یا استند: پایه‌ها یا استندهای هوزینگ‌ باعث نگه داشته شدن ثابت محفظه فیلتر بر روی یک سطح می‌شوند. دو مدل پایه قابل انعطاف و غیرقابل انعطاف وجود دارد. پایه‌های انعطاف پذیر این امکان را برای اپراتور ایجاد می‌کنند که موقعیت پوسته فیلتر را در طول عملیات جابجا کنند. هنگام استفاده از هوزینگ‌ها در کاربردهای پیوسته و بزرگ بهتر است از پایه‌های غیرقابل انعطاف استفاده شود. پایه‌های غیرقابل انعطاف ثابت هستند و این بدین معنا است که هوزینگ نیز ثابت می‌ماند.
شیرهای تخلیه فشار: این شیرها به تنظیم سطوح فشار در داخل محفظه فیلتر کمک می‌کنند. این شیرها عموما در کنار هوزینگ قرار دارند و با جلوگیری از فراتر رفتن فشار از حد ماکزیمم، این اطمینان را حاصل می‌کنند که محفظه فیلتر در طول فرایند فیلتراسیون دچار پارگی نشود. 
نازل‌های ورودی و خروجی: پورت‌های ورودی امکان ورود مایعات به داخل هوزینگ را فراهم می‌کنند در حالی که پورت‌های خروجی به خروج مایعات از محفظه فیلتر کمک می‌کنند.
واشرها یا اورینگ‌ها (O-ring): استفاده از ارینگ‌ها این اطمینان را حاصل می‌کند که هوزینگ‌ها نشتی نداشته باشند. واشرها یا اورینگ‌ها با گذشت زمان می‌توانند خراب شوند و منجر به نشتی از پوسته فیلتر گردند. بنابراین به طور منظم و دوره‌ای باید آن‌ها را چک کرد تا درصورت وجود نشتی آن‌ها را تعویض کرد.
تهویه: تهویه یا سیستم حذف هوای هوزینگ‌ها باعث می‌شود که پس از پر شدن محفظه از مایع، هوای موجود در محفظه فیلتر خارج شود. تهویه به صورت اتوماتیک کار می‌کند و هنگامی که هوای داخل هوزینگ به اتمسفر تخلیه شد، بسته می‌شود.
شیر چک: چک ولو پس از تخلیه هوای داخل هوزینگ به اتمسفر توسط تهویه؛ از ورود مجدد هوا به پوسته فیلتر جلوگیری می‌کند.
زهکش‌ها: این بخش در قسمت پایینی محفظه فیلتر قرار دارد و به کمک آن می‌توان محصولات داخل مخزن را تخلیه کرد؛ همچنین این بخش به جمع آوری نمونه‌های مایع داخل هوزینگ کمک می‌کند. 
سر یا کلگی هوزینگ (Head): این قسمت شیرهای تخلیه فشار، شیر چک و تهویه را نگه می‌دارد.
کاسه (Bowl): این بخش کارتریج‌ها را نگه می‌دارد و باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند تعداد مناسب کارتریج‌ها را نگه دارد.
گیج‌های اختلاف فشار: این گیج‌ها اختلاف فشار موجود در کل فیلتر را اندازه‌گیری میکنند. همچنین زمان تعویض فیلترها را نیز اطلاع می‌دهند.

یک هوزینگ چگونه کار می‌کند؟

اصول کار یک هوزینگ یا محفظه فیلتر ساده است. به طوری که ابتدا سیال از طریق نازل ورودی به محفظه فیلتر وارد می‌شود؛ سپس هوزینگ سیال را به فیلتر کارتریج هدایت می‌کند؛ درنهایت نیز پس از اتمام فرایند فیلتراسیون و جدا شدن آلاینده‌ها و ذرات معلق از سیال، سیال تمیز و تصفیه شده از نازل خروجی، خارج می‌شود.

اصول کار یک هوزینگ

انواع هوزینگ‌ها

انواع پوسته‌های فیلتر به صورت زیر می‌باشند:
• هوزینگ صافی Y و T ؛ (Y and T strainers housing)
• هوزینگ فیلتر کارتریج (Cartridge filter housing)
• هوزینگ فیلتر تهویه (Vent filter housing)
• هوزینگ فیلتر پلی پروپیلن (Polypropylene filter housing)
• هوزینگ فیلتر کارتریج پلی‌وینیل کلرید (Polyvinyl chloride cartridge filter housing)
• هوزینگ فیلتر خود شوینده (Self-cleaning filter housing)
• هوزینگ فیلتر کیسه‌ای پلی‌وینیل کلرید (Polyvinyl chloride bag filter housing)
• هوزینگ فیلتر کیسه‌ای (Bag filter housing)

 

انواع هوزینگ ها

کاربردهای هوزینگ‌ها

محفظه‌های فیلتر یا هوزینگ‌ها کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تصفیه آب
• پالایشگاه‌ها
• صنایع شیمیایی و پلیمری
• صنایع نفت و گاز
• صنایع دارویی
• صنایع غذایی و نوشیدنی
• پیش تصفیه سیستم‌های اسمز معکوس
• صنایع نساجی
• نیروگاه‌ها

هوزینگ‌های چند المانه

اگر برای تصفیه آب به چندین فیلتر مختلف نیاز دارید، چه برای تصفیه بهتر و استفاده از چندین فیلتر با دقت فیلتراسیون ریزتر و چه استفاده از چندین نوع فیلتر با دقت‌های مختلف جهت حذف طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها از آب؛ ممکن است نیاز باشد که از پوسته‌های چند المانه برای مثال دو یا سه المانه استفاده کنید. این پوسته‌ها امکان وصل شدن دو یا چند فیلتر به یک درپوش (کپ) را فراهم می‌کنند. استفاده از هوزینگ‌های چند المانه نه تنها راحت‌تر است، بلکه تمامی فیلترها را کنار هم نگه می‌دارد و دسترسی را آسان می‌کند. این منجر می‌شود که از عبور آب از تمامی فیلترها اطمینان حاصل شود. 

انواع پولیش‌های سطحی هوزینگ‌ها

پولیش سطحی پوسته فیلتر علاوه بر افزودن زیبایی به آن، منجر به کاربرد حرفه‌ای تر هوزینگ نیز می‌شود. از انواع پولیش‌ها می توان به الکتروپولیش (Electropolishing)، انفعال (Passivation)، اسیدشویی (Pickling)، آبکاری الکتریکی (Electroplating)، سند بلاست (Sandblasting)، سنگ زنی (Grinding)، بارلینگ (Barreling)، حکاکی صنعتی (Industrial Etching) و دبرینگ حرارتی (Thermal Deburring) اشاره کرد. در ادامه توضیحات در رابطه با برخی از این روش‌ها ارائه شده است.
الکتروپولیش (Electropolishing): الکتروپولیش یا پولیش الکتریکی که برای تمامی هوزینگ‌هایی با جنس استیل مناسب است؛ در واقع نقطه مقابل آبکاری الکتریکی (Electroplating) می‌باشد. این روش با استفاده از یک فرایند الکتروشیمیایی باعث حذف زبری در شیارها و سطوح می‌شود. پولیش الکتریکی با از بین بردن لایه‌های نازک به از بین بردن چاله‌ها، ترک‌های کوچک، اکسیدها، آلاینده‌ها و سایر نواقص کمک می‌کند. استفاده از روش الکتروپولیش منجر به افزایش 30 برابری مقاومت نسبت به روش passivation می‌شود. همچنین پس از پولیش الکتریکی ظاهر هوزینگ زیبایی و دوام بیشتری خواهد داشت.
انفعال (Passivation): در این روش از نیتریک اسید یا سیتریک اسید استفاده می‌شود تا آهن اضافی موجود در سطح را حذف کنند. درنتیجه این کار، لایه مقاوم و محافظی از اکسید در سطح ایجاد شود که در مقابل خوردگی بسیار مقاوم است. با این وجود، استفاده از این روش برای پوسته‌هایی با جنس استیل ضد زنگ که مقادیر کم نیکل و کروم دارند، مناسب نمی‌باشد. همچنین این روش برای سطوحی که از جوشکاری و لحیم عبور می‌کنند نیز مناسب نیست.
اسیدشویی (Pickling): در این روش از ترکیبی از نیتریک اسید و هیدروفلوریک اسید استفاده می‌کنند تا لایه کروم نازک موجود در سطح مواد و رسوبات حرارتی را از سطح هوزینگ از بین ببرند. همچنین این مواد به حذف آهن و اکسید اسید فریک نیز کمک می‌کنند. در واقع هنگامی که لایه نازک کروم از هوزینگ برداشته شود، مقاومت پوسته در برابر خوردگی افزایش می‌یابد.
آبکاری الکتریکی (Electroplating): در این روش از جریان الکتریکی برای نشاندن فلز دیگر بر روی سطح فلزی  هوزینگ استفاده می‌شود. از مزایای این روش می‌توان به افزایش مقاومت پوسته در برابر خوردگی، افزایش مقاومت در برابر سایش و همچنین افزایش زیبایی سطح هوزینگ اشاره کرد.

پارامترهای موثر بر کارایی هوزینگ‌ها

عوامل مختلفی بر کارایی هوزینگ‌ها اثر دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• نحوه‌ نگهداری و مراقبت از هوزینگ
• نوع سیال عبوری از داخل هوزینگ
• جنس مواد سازنده هوزینگ
• شرایط نصب محفظه فیلتر
• شرایط نگهداری مانند فشار، دما و نرخ جریان

پارامترهای موثر در انتخاب و خرید بهترین و مناسب‌ترین هوزینگ فیلتر

انتخاب بهترین و مناسب‌ترین هوزینگ، عملکرد درست و صحیح سیستم را تضمین و دوام و پایایی را برای تمامی اجزا فراهم می‌کند. برای خرید مناسب‌ترین پوسته فیلتر نیاز است که به نکات زیر توجه بفرمایید:
پورت‌ها: محل قرارگیری نازل‌های ورودی و خروجی در مدل‌های مختلف متفاوت است و باید توجه شود که هوزینگ با سیستم شما مطابقت داشته باشد. این امر به شما امکان می‌دهد که سیستم لوله کشی مناسب داشته باشید. 
فشار عملیاتی: حتما باید توجه شود که فشار اعمالی هوزینگ با فشار عملیاتی سیستم شما مطابقت داشته باشد زیرا در صورتی که سیستم با فشار بالا کار کند درحالی که پوسته فیلتر، فعال در فشار پایین است؛ سیستم خراب می‌شود و از بین می‌رود.
زهکشی سیستم: هوزینگ می‌تواند زهکشی دستی یا اتوماتیک داشته باشد. باید متناسب با منابع موجود یکی از دو مورد را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که استفاده از سیستم زهکشی اتوماتیک میزان دخالت انسانی را کاهش می‌دهد.
نرخ جریان: پوسته‌های مختلف، جریان‌های متفاوتی را از خود عبور می‌دهند. انتخاب یک هوزینگ با دبی عبوری مناسب با کاربرد شما این اطمینان را می‌دهد که اختلاف فشار مناسبی در سیستم ایجاد شود.
دمای عملیاتی: دانستن دمای عملیاتی موردنیاز برای انتخاب هوزینگ مناسب، ضروری است. استفاده از پوسته‌هایی که برای دمای پایین‌تر از دمای عملیاتی کاربرد شما مناسب هستند، منجر به کاهش ویسکوزیته سیال می‌شود. 
جنس بدنه: انتخاب جنس پوسته اهمیت بسیار زیادی دارد. باید توجه داشت که جنس بدنه هوزینگ با ماهیت شیمیایی سیال و آلاینده‌های موجود در آن سازگاری داشته باشد. از این رو برای TDSهای بالا بهتر است از پوسته‌هایی با جنس پلی پروپیلن (PP) یا UPVC استفاده شود. هوزینگ‌های استیل الکتروپولیش برای مصارف دارویی و غذایی مناسب می‌باشند.
قیمت: قیمت و هزینه تمام شده هوزینگ نیز یکی از مهم‌ترین موارد در خرید پوسته است. باید توجه داشت که قیمت تمام شده هوزینگ علاوه بر قیمت پوسته شامل هزینه نصب و راه‌اندازی، هزینه خرید تجهیزات اضافی و هزینه تعمیر و نگهداری می باشد.

چگونه میتوان نشتی هوزینگ را تست کرد؟

یکی از راه‌های بررسی نشتی از هوزینگ، انجام آزمایش نشت حباب هلیوم است. این آزمایش شامل چهار گام زیر است:
گام اول: هوزینگ را به یک تانک گاز هلیوم متصل کنید.
گام دوم: هوزینگ را در زیر آب برده و فشار گاز هلیوم را به تدریج افزایش دهید.
گام سوم: مراحل قبل را در 25%، 50%، 75% و 100% ماکزیمم فشار عملیاتی مجاز انجام دهید و تولید پیوسته حباب را مشاهده کنید.
گام چهارم: درصورتی که تولید حباب برای بیش از یک دقیقه ادامه پیدا کند، بیانگر نشتی هوزینگ می‌باشد.

قیمت هوزینگ‌ها 

پارامترهای مختلفی نظیر جنس بدنه، مدل‌ها و طرح‌های سیستم، میزان فشار، میزان دبی عبوری، کاربرد و برند هوزینگ‌ بر قیمت آن‌ اثرگذار است. البته باید توجه داشت که قیمت نهایی پوسته فیلتر شامل قیمت خرید هوزینگ، هزینه نصب و راه اندازی، هزینه تجهیزات اضافی (دلخواه) و هزینه‌های نگهداری می‌باشد. نیاز است که متناسب با بودجه در دسترس مناسب ترین هوزینگ خریداری شود. آبکالا با بیش از 12 سال سابقه درخشان در فروش تجهیزات تصفیه آب، باکیفیت ترین هوزینگ‌ها را با ارزان‌ترین قیمت به فروش می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آبکالا تماس حاصل فرمایید.