تعداد محصول : 20

سپتیک تانک پلی اتیلنی

این مخازن برای تصفیه فاضلاب استفاده می شوند. گاهی از این سپتیک تانک ها برای مصارفی مثل شهرک های مسکونی، خانه ها و یا در روستاها استفاده می شود که به آنها سپتیک تانک های پلی اتیلنی خانگی گفته می شود و گاهی از سپتیک تانک ها برای پیش تصفیه در صنعت استفاده می کنند که به آنها سپتیک تانک های پلی اتیلنی صنعتی می گویند. در ایران به دلیل وجود شرکت های زیاد پتروشیمی سپتیک تانک های پلی اتیلنی بیشتر تولید می شوند. سپتیک تانک ها یا به صورت مکعب مستطیل اند یا به صورت استوانه ای که سپتیک تانک های پلی اتیلنی به صورت استوانه ای ساخته می شوند.

برخی از مخازن اولیه در طول نصب و در حین نصب، مستعد شکست و جداسازی هستند. مخازن مدل جدیدتر طرحی شیاردار و موجدار دارند تا عملکرد سازه را افزایش دهند. استفاده از مواد خام با کیفیت بالا و توجه دقیق به عملیات ساخت برای تولید یک سازه سپتیک تانک با کیفیت لازم و ضروری است.
همانند دیگر مخازن ساخته شده با مصالح دیگر لازم است که اتصالات و لوله ها در تانک های پلی اتیلنی نیز کاملا آب بند باشد و از اینکه نشتی در آنها وجود ندارد باید مطمئن شد. لوله های پلاستیکی و لاستیکی (Plastic & Rubber) به طور معمول در سپتیک تانک ها استفاده می شوند. ضروری است که این نوع مخزن هم مانند سایر مخزن ها از طریق روش های مناسب برای بررسی آب بند بودن تست شود.

روش اجرای سپتیک تانک پلی اتیلنی
اولین قدم طراحی کامل سیستم شماست و همچنین شما نیاز به یک بررسی از محیط دارید که به شما کمک کند تا دریابید با توجه به امکانات موجود و ویژگی های محلی شما در چه شرایطی هستید و بتوانید از نظر مقررات موقعیت ملک محل جایگذاری سپتیک تانک را بررسی کنید.
اطلاعات مهمی که شما باید به دنبال آن باشید عبارتند از:
• میزان فضای در دسترس در منطقه برای نصب سپتیک تانک
• توپوگرافی زمین
• برآورد میزان آب ورودی به سیستم سپتیک تانک
• موقعیت چاه ها در محل نصب سپتیک تانک و در همسایگی آن
همچنین باید یک آزمون تراوش بر روی خاک های منطقه ای که قرار است سپتیک تانک را در آن نصب کنید انجام دهید. این تست بسیار مهم است؛ زیرا تعیین می کند که آیا زمین برای برای جایگذاری سپتیک تانک مناسب است و یا باید اقدامات ساختاری خاصی در آن منطقه صورت گیرد.
تست خاک پارامترهای زیر را اندازه گیری می کند: 
• نوع خاک و ترکیبات آن (شن، ماسه، رس، سنگ و...)
• لایه بندی (نوع خاک در لایه های مختلف چگونه است)
• چگونه خاک می تواند به صورت زهکش و فیلتر عمل کند
با انجام این تست ها اطلاعات کافی برای طراحی سیستم سپتیک تانک مناسب را خواهید داشت.
در مرحله بعد لازم است که طراحی های خود را با استاندارد های محلی و منطقه مورد نظر بررسی کنید و مجوز های لازم را برای آن اخذ نمایید.
سپس باید تجهیزات لازم جهت نصب سپتیک تانک را مثل ابزار حفر، لوله ها و... تامین کنید.
مرحله بعد مرحله نصب لوله هاست؛ ساختمانی که میخواهید فاضلاب سپتیک تانک را از آن دریافت کنید مشخص کنید. در آن مکان باید حداقل 2 فوت زمین را حفر کنید و یا حفره ای در دیوار و یا زیر ساختمان حفر کنید. اگر سیستم شما به صورت ثقلی عمل می کند شیب لازم را برای آن برنامه ریزی کنید؛ زیرا فراهم کردن شرایط شیب برای لوله ها در این سیستم اهمیت زیادی دارد و اگر از پمپ استفاده نشود و شیب مناسب نباشد لوله ها دچار گرفتگی خواهند شد. 
مرحله بعد نصب سپتیک تانک پلاستیکی (پلی اتیلنی) است؛ برای این مرحله نیاز به حفر حفره ای بزرگ برای جایگذاری سپتیک تانک است و این حفره باید حداقل از هر طرف 0.5 متر بیشتر حفر شود، برای جلوگیری از نشست سپتیک تانک حداقل باید  10 سانتی متر بتن مگر در زیر آن ریخته شود. سطح زیر سپتیک تانک باید کاملا تراز باشد و شیب آن صفر باشد زیرا کج شدن سپتیک تانک در عملکرد آن اختلال وارد می کند.
سپس با توجه به مشخصات منطقه، قوانین محلی و... زمین زهکشی شده خود را انتخاب کنید دقت کنید که برای حفظ جریان خروجی شیب لازم را رعایت کنید.
مرحله بعد آماده سازی زمین زهکشی شده است؛ در اکثر مناطق لازم است 1.5 اینچ از سنگ زهکشی اطراف لوله باشد.
در نهایت، بعد از تایید بازرس بهداشت زمان آن رسیده که تمام سپتیک تانک خود را با خاک بپوشانید.

مزایای سپتیک تانک پلی اتیلنی
1. در نصب این نوع از سپتیک تانک ها حجم و میزان خاک برداری کاهش می یابد. گودال حفر شده در سپتیک تانک های بتنی باید به اندازه کافی بزرگ باشد که فضا برای شخصی که می خواهد عملیات دوغاب ریزی را انجام دهد وجود داشته باشد تا بتواند به خوبی دیواره های ضخیم و تحتانی را در جای خود قرار دهد. حفاری یک گودال کوچک تر به معنای اختصاص زمان و هزینه کمتر برای حفر است.
2. این مخازن هم از لحاظ خرید و هم برای نصب نسبت به مخازن بتنی اقتصادی ترند.
3. احتمال آسیب رسیدن به سپتیک تانک های پلی اتیلنی نسبت به سپتیک تانک های بتنی از طرف ریشه درخت ها و.. کمتر است.
4. اجرای مخازن پلی اتیلنی بسیار ساده تر هستند، بنابراین هزینه نصب آن کمتر است. همچنین وزن آن نسبت به سپتیک تانک بتنی کمتر است و به راحتی توسط کامیون ها قابل حمل است. درحالیکه که در انتقال یک مخزن سپتیک بتنی احتیاج به تجهیزات سنگین و نیروی انسانی بیشتر است.
5. سپتیک تانک های پلی اتیلنی اگر مدت زمان زیادی در معرض فاضلاب قرار بگیرند آسیب نمی بینند.
6. اتصالات مخازن سپتیک پلی اتیلنی آسان تر است. احتیاجی به مخلوط کردن ملات و تثبیت لوله های ورودی و خروجی برای نصب نیست و برخلاف سازه های بتنی احتیاج به زمان برای خشک شدن ملات ندارد.
7. طراحی اتصالات در این تانک که می توانند نشتی داشته باشند محدود می شود.
8. تعمییرات آن بسیار راحت تر و کم هزینه تر است. وصله کردن پلی اتیلن های سبک طبیعتا بسیار ساده تر از بتنی انجام پذیر است. 
9. به علت وزن کمتر آن در اکثر مناطق قابل استفاده است. در مناطق کوهستانی قابل حمل و نقل می باشد.
10. مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی یا خوردگی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی و گازهای موجود در فاضلاب باعث طراحی این تانک ها برای استفاده دراز مدت می شود.

معایب سپتیک تانک پلی اتیلنی
1. پلاستیک مقاومت بتن را ندارد بنابراین ممکن است در زیر خاک بر اثر وزن زیاد خاک یا حرکت چرخ های اتومبیل ها فشرده شده و آسیب ببیند.
2. مخازن پلاستیکی ممکن است در واکنش به تغییرات در شرایط خاک یا ارتعاشات محیط دچار شکستگی و گسیختگی شوند. اما نسبت به مخازن بتنی کمتر مستعد آسیب های محیطی هستند.
3. از آنجایی که در این مخازن به خاطر جنسشان نسبت به تانک های بتنی احتمال پیچ و تاب خوردگی بیشتر است از این لحاظ مستعد خرابی اند.
4. مخازن پلاستیکی نسبت به مخازن بتنی کمی بیشتر احتیاج به مراقبت دارند.
5. در مقایسه با مخازن بتنی طول عمر آنها کمی کمتر است.
6. به خاطر وزن سبک خود در مناطقی که سطح آب زیر زمینی بالاتر است بیشتر مستعد شناور شدن هستند.
7. معمولا با ظرفیت های بزرگ در دسترس نیستند.
8. داشتن الزامات نصب دقیق برای اطمینان از یکپارچگی ساختاری.