تعداد محصول : 13

سپتیک تانک فایبرگلاس

همانطور که این نام نشان می دهد، سپتیک تانک های فایبرگلاس از فیبر یا نوعی پلاستیک اصلاح شده ساخته شده است. آنها نسبت به دیگر سپتیک تانک ها وزن کمتری دارند و نسبت به زنگ زدن و ترک مقاوم هستند. اما یک سپتیک تانک فایبرگلاس چگونه کار می کند؟ سپتیک تانک یک مخزن ته نشینی فاضلاب است که برای تصفیه فاضلاب از طریق فرایند تجزیه بیولوژیکی و زهکشی عمل می کند. سپتیک تانک فایبرگلاس طراحی ساده ای دارد. این مخزن شامل یک محفظه آب زیر زمینی (معمولا مستطیل یا مدور) ساخته شده از فایبر گلاس اند. مخزن سپتیک تانک به دو لوله ورودی و خروجی متصل است. لوله ورودی مسئول جمع آوری فاضلاب و وارد کردن آن به مخزن است در حالیکه لوله خروجی پساب تصفیه شده را به بیرون تانک هدایت می کند و آن را به صورت یکنواخت در خاک و آبراهه ها توزیع می کند.
فاضلاب در داخل مخزن به سه لایه تقسیم می شود، لایه اول لایه ای تشکیل شده از روغن و چربی است که در بالا شناور است در زیر این لایه فاضلابی قرار دارد که لجن های آن ته نشین شده و رنگ آن روشن تر شده و در نهایت لایه زیرین شامل لجن ته نشین شده است.
در داخل تانک باکتری های موجود در فاضلاب، عمل تجزیه مواد آلی را انجام می دهند. این باکتری ها جامدات آلی را به سرعت تجزیه می کنند.

هزینه سپتیک تانک فایبرگلاس
قیمت سپتیک تانک فایبرگلاس در درجه اول به اندازه مخزن و کیفیت مواد مورد استفاده برای ساخت آن بستگی دارد. اگر شما دنبال یک جایگزین ارزان تر از بتن باشید مخازن فایبر گلاس انتخاب خوبی هستند. اما قیمت مخازن سپتیک پلی اتیلنی از آنها کمتر است.

سپتیک تانک بتنی یا سپتیک تانک فایبرگلاس
مخازن فایبرگلاس در برابر خوردگی مقاوم تر هستند و همچنین سبکترند این در حالی است که مخازن بتنی هم سنگین اند و هم مقاومتشان در برابر خوردگی خیلی بالا نیست.
مطابق مطالعات انجام شده، مخازن سپتیک تانک سبک در برابر آسیب دیدگی در زمان نصب از سپتیک تانک بتنی آسیب پذیرترند و از نظر هزینه مخازن سپتیک بتنی برای نصب و نگهداری بسیار پر هزینه ترند و در مقابل مخازن سپتیک فایبرگلاس ارزان ترند.
براساس مطالعات دیگری نشان داده شده است که مخازن سپتیک بتنی سطح پساب خروجی بالاتری در مقایسه با مخازن سپتیک تانک دیگر دارند. همچنین اگر مخازن سپتیک فایبرگلاس درست در زمین نصب نشوند اغلب روی زمین شناور می مانند در حالیکه مخازن بتنی به علت وزن زیادشان شناور نمی شوند.

سپتیک تانک پلی اتیلنی یا سپتیک تانک فایبرگلاس
دوام: با توجه به اینکه اتصلات مخازن فایبرگلاس دارای مواد مشابه هستند، در مقایسه با مخازن پلی اتیلنی استحکام پیوند آنها بیشتر است.
سازگاری: مخازن فایبر گلاس نیز نسبت به پلی اتیلنی دارای قابلیت طراحی آزادتری هستند و اجازه می دهند در هر جایی نصب شوند.
هزینه: مخازن فایبرگلاس گران تر هستند. رزین ها که برای جلوگیری از خوردگی مواد شیمیایی استفاده می شوند، می توانند به مقدار زیادی این هزینه ها را افزایش دهند. با توجه به هزینه های پایین تر مصالح و فرایند ساخت، مخازن پلی اتیلنی ارزان ترند.
اندازه: مخازن فایبرگلاس در اندازه های بزرگتر در دسترس هستند. هنگامی که مخازن خیلی بزرگ مد نظر باشد، مخازن فایبرگلاس تنها گزینه هستند.

مزایای سپتیک تانک فایبرگلاس
1. وزن آنها در مقایسه با سپتیک تانک های بتنی و فولادی کمتر است و می توانند به راحتی در هر جایی نصب شوند که این می تواند یک مزیت باشد.
2. به خاطر وزن سبک آنها، می توانند به راحتی حمل شوند.
3. آنها بسیار محکم و با دوام هستند. این مخازن می توانند سالها بدون تحت تاثیر قرار گرفتن تغییرات دما و یا خوردگی دوام بیاورند.
4. آنها می توانند فاضلاب را که حاوی مواد خورنده است را بهتر از مخازن بتنی حمل کنند.
5. تعمیرات لازم در برابر آسیب دیدگی در این سپتیک تانک در مقایسه با انواع دیگر سپتیک تانک ها راحت تر است .
6. نفوذ ریشه درختان بر خلاف مخازن بتنی در آنها ممکن نیست.

معایب سپتیک تانک فایبرگلاس
1. به خاطر وزن سبک خود در مناطقی که سطح آب زیر زمینی بالاتر است بیشتر مستعد شناور شدن هستند.
2. نیاز به داشتن الزامات نصب دقیق برای اطمینان از یکپارچگی ساختاری.
3. در مقایسه با مخازن پلی اتیلنی گران تر و غیر اقتصادی تر است.
4. به صورت کلی در سایز های کوچک استفاده می شود.
اگر سطح آب زیر زمینی بالا باشد مخازن سپتیک تانک اغلب شناور می شوند. از آنجایی که این تانک ها در مقایسه با سپتیک تانک های بتنی وزن کمتری دارند شما باید اقدامات لازم را جهت لنگر انداختن آن در زمین انجام دهید.

ویژگی های سپتیک تانک فایبرگلاس
1. ساختار مستحکم: مخازن سپتیک تانک فابیرگلاس بسیار قدرتمند هستند. آنها به طور خاص برای بارهای سنگین وارده طراحی شده اند و همچنین اگر به درستی نصب شوند می توانند در شرایطی که سطح آب زیر زمینی بالا باشد عملکرد خوبی داشته باشند. به علاوه مخازن فایبرگلاس دچار استهلاک یا جدا شدگی نمی شوند.
2. مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی: زنگ زدگی و خوردگی به شدت می تواند آسیب زننده باشند و مخازن سپتیک از آنجایی که در زمین دفن شده اند به شدت در معرض زنگ زدگی و خوردگی هستند. ویژگی مهم مخازن سپتیک فایبر گلاس این است که مواد مورد استفاده برای ساخت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم هستند.
3. سازگاری: یکی دیگر از ویژگی های سپتیک تانک فایبرگلاس سازگاری بسیار بالای آنها است. این نوع مخازن می توانند برای انواع مختلف لوله کشی مورد استفاده قرار بگیرند. آنها سبک و قابل تنظیم هستند. از آنجا که این مخازن در اندازه های مختلف ساخته می شوند و به راحتی در دسترس هستند بسیاری از متخصصان این تانک را جایگزینی مناسب برای مخازن سپتیک بتنی می دانند.
در جوامع، در صنایع و کسب و کارها روز به روز مسئولیت ها در مقابل رسیدن به الزامات زیست محیطی بالا می رود و در همین راستا نیاز به راه حل مناسبی جهت تصفیه فاضلاب خروجی از صنایع است. سپتیک تانک ها در خط مقدم این پاسخ قرار دارند؛ زیرا یک گزینه بلند مدت، مقرون به صرفه و قوی هستند.
مخازن فاضلاب فایبرگلاس زیر زمینی به دلیل مصالح و طراحی آن، ذاتا گزینه ای بهتر برای انتخابی ایمن، طولانی مدت و تصفیه فاضلاب برای محدوده وسیعی از کاربری ها می باشد.
 همانطور که قبلا گفته شد، استفاده از مواد خام با کیفیت بالا و اطمینان از نصب و راه اندازی اصولی برای دستیابی به استاندارد های لازمه ضروری است. این احتمال وجود دارد (هر چند کم ) آسیب هایی در هنگام حمل و نقل به دلیل استفاده از چسب بی کیفیت و یا عدم یکنواختی چسب زدن و یا ایجاد تنش در هنگام نصب ایجاد شود. مخازن دو بخشی FRP معمولا به صورت متصل به همدیگر وصل می شوند و باید قبل از جابه جایی به همدیگر متصل شوند. فرایند به هم وصل کردن باید با دقت اجرا شود اتصالات نشتی نداشته باشند یا جدا نشوند. معمولا این کار توسط چسب های مناسب و پیچ های فولادی ضد زنگ انجام می شود. از پیچ ها برای نگه داشتن دو نیمه کنار هم استفاده می کنند در حالیکه چسب ها برای آب بند کردن استفاده می شوند. لوله های پلاستیکی و لاستیکی نیز به طور معمول در این مخازن استفاده می شود .
همانند انواع دیگر تانک هایی که با مواد دیگر ساخته می شوند، لوله ها و اتصالات باید به صورت کامل به هم وصل و آب بند شوند و این امر بسیار ضروری است. اطمینان از عدم وجود نشتی در این تانک بسیار اهمیت دارد. اگر اتصالات به طور کامل آب بند نشوند به دلیل خطر ورود آب به داخل تانک عملکرد تانک کاهش می یابد. با پر کردن مخزن با آب و چک کردن محل های احتمالی نشت به راحتی می توان این مورد را چک کرد.
هر دوی مخازن پلی اتیلنی و فایبرگلاس به راحتی قابل جابه جایی هستند در حالیکه مخازن سپتیک تانک بتنی معمولا برای جابه جایی نیازمند یک کامیون مجهز به جرثقیل است. بنابراین از مخازن فایبرگلاس و پلاستیکی اغلب در مناطقی که غیر قابل دسترس اند و محدودیت تردد ماشین های سنگین دارند استفاده می شود.

دوام سپتیک تانک فایبرگلاس
احتمال ترک خوردگی در مخازن سپتیک پلاستیک و فایبرگلاس کمتر است. از آنجایی که این مواد فاقد تخلخل و منافذ اند ریشه درختان و گیاهان در آنها ایجاد مشکل نمی کند و باعث ایجاد نشت نخواهد شد.
همانطور که گفته شد در هنگام نصب این تانک ها، باید مراقبت ویژه ای انجام شود؛ زیرا در این مخازن به دلیل پروفیل های نازکتر و سبک تر احتمال صدمه و آسیب دیدگی بیشتر است. همانند تانک بتنی، در مخازن فایبر گلاس و پلی اتیلنی نیز در صورت قرار گرفتن وزن زیاد روی آنها احتمال آسیب دیدگی و صدمه به آنها هست.
اگرچه مخازن پلی اتیلنی و مخازن فایبرگلاس با دوام هستند، اما تحت شرایط خاص ممکن است نشتی داشته باشند. بنابراین بهتر است قبل از نصب سپتیک تانک فایبر گلاس با یک متخص در زمینه سپتیک تانک مشورت کنید.
اندازه تانک، محل تانک، سطح آب زیر زمینی سپتیک تانک همه می توانند در مدت زمان دوام و کارکرد تانک تاثیر گذار باشند.

شناوری
سبک وزن بودن سپتیک تانک پلی اتیلنی و سپتیک تانک فایبرگلاس می تواند در کنار مزیت های آن مشکل ساز نیز باشد. این سبک بودن برای نصب و حمل و نقل می تواند مثبت باشد اما این طبیعت سبک بودن آنها باعث شناوری آنها می شود.
ممکن است در اثر یک طوفان شدید، مخازن سپتیک تانک پلی اتیلنی و فایبرگلاس از چفت شدگی و تراز خارج شوند که این اتفاق موجب آسیب جدی به سیستم عفونی و مالکان منطقه می شود.
اگر در مناطقی زندگی می کنید که سطح آب زیر زمینی بالاست به دنبال یک متخصص حرفه ای برای نصب سپتیک تانک پلی اتیلنی و فایبرگلاس باشید.