تعداد محصول : 0

دانه گیر در تصفیه فاضلاب

دانه گیر یکی از واحدهای پیش تصفیه در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است که عمدتا پس از آشغالگیر و پیش از تانک ته نشینی قرار می‌گیرد. واحد دانه گیر با کاهش سرعت جریان فاضلاب منجر به ته نشینی و جداسازی ذرات دانه‌ای غیرآلی مانند شن، ماسه، تیکه‌های شیشه و فلز، خرده‌های استخوان، پوست تخم مرغ و ... می‌شود. لازم به ذکر است که در واحد دانه گیر تنها هدف جداسازی جامدات غیر آلی است و جامدات آلی نباید ته نشین شوند. البته با توجه به این که دانه‌ها عموما وزن مخصوصی در حدود 2.4 تا 2.65 دارند، سریع‌تر از جامدات آلی ته نشین می‌شوند. باید اشاره داشت که جداسازی جامدات غیرآلی یا دانه امری ضروری در تصفیه خانه‌های فاضلاب است زیرا این ذرات به خطوط لوله آسیب وارد می‌کنند و همچنین ورود دانه‌ها به حوضچه‌های ته نشینی و یا هاضم‌های لجن منجر به بروز مشکلاتی جدی در این واحدها می‌شود. 

دانه گیر در تصفیه فاضلاب

محاسن استفاده از دانه گیر

استفاده از دانه گیر در تصفیه خانه‌های فاضلاب محاسن زیر را دارد:
• حفاظت از تجهیزات مکانیکی متحرک در برابر سایش و خوردگی 
• کاهش تناوب تمیزسازی هاضم‌ها به دلیل کاهش تجمع دانه‌ها
• جلوگیری از انباشت رسوبات زیاد در خطوط لوله و کانال‌ها
• کاهش هزینه‌های نگهداری در سانتریفیوژهای سرعت بالا

انواع دانه گیرها

دانه‌گیرها را می‌توان به سه دسته زیر طبقه بندی کرد:
• دانه گیر با جریان افقی (Horizontal Flow Grit Chamber)
• دانه گیر با هوادهی (Aerated Grit Chamber)
• دانه گیر با جریان گردابی (Vortex Grit Chamber)
فروش دانه گیر یکی از خدمات آبکالا به مشتریان محترم خود می‌باشد. از این رو در ادامه توضیحاتی در رابطه با انواع دانه گیر جهت افزایش اطلاعات مشتریان و خرید راحت‌تر دانه گیر ارائه شده است. 

دانه گیر با جریان افقی (Horizontal Flow Grit Chamber)

دانه گیر با جریان افقی که عموما یک کانال باریک می‌باشد، قدیمی‌ترین سیستم برای دانه گیری و حذف جامدات غیر آلی است. مکانیسم حذف دانه در این دانه گیرها حفظ سرعت می باشد. به عبارت دیگر در این دانه گیرها سرعت عمدتا به میزان 0.3 تا 0.5 متر بر ثانیه ثابت نگه داشته می‌شود؛ درنتیجه در این سرعت دانه‌های غیرآلی ته نشین می‌شوند اما جامدات آلی به دلیل داشتن وزن مخصوص کمتر ته نشین نمی‌گردند و همراه با جریان فاضلاب از دانه گیر خارج می‌شوند. بدین صورت دانه‌های معدنی از جریان پساب جدا می‌شوند. در نهایت نیز دانه‌های ته نشین شده در کف کانال به صورت مکانیکی جمع می‌شوند و به قسمت دفع منتقل می‌گردند. از مزایای این نوع دانه گیرها می‌توان به ساخت و ساز نسبتا ساده آن‌ها اشاره داشت. دشوار بودن حفظ سرعت ثابت و حذف ذرات آلی در صورت عدم کنترل موثر سرعت نیز برخی از معایب دانه‌گیرهای با جریان افقی هستند.

دانه گیر با جریان افقی

دانه گیر با هوادهی (Aerated Grit Chamber)

دانه گیرهای با هوادهی همانگونه که از نامشان پیدا است، از جریان هوا برای جداسازی دانه‌ها از فاضلاب استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر در این دانه گیرها جریان هوا از یک سمت به محفظه دانه گیر وارد و منجر به ایجاد یک جریان مارپیچی در فاضلاب می‌گردد؛ در نتیجه ذرات غیر آلی (دانه‌ها) که وزن مخصوص بیشتری دارند، شتاب می‌گیرند و از جریان خارج و در کف مخزن ته نشین می‌شوند، در حالی که ذرات آلی که سبک‌تر می‌باشند، معلق باقی می‌مانند و در نهایت از مخزن خارج می‌گردند. لازم به ذکر است که در این دانه گیرها بر خلاف دانه گیرهای جریان افقی نیازی به جریان با سرعت ثابت نمی‌باشد و الگوی مارپیچی که توسط هوادهی در پساب ایجاد می‌گردد منجر به جداسازی دانه‌ها می‌شود. راندمان حذف مناسب و ثابت در محدوده متنوعی از دبی‌ها از محاسن این نوع دانه گیرها است. همچنین هوادهی پساب در این واحد ممکن است منجر به بهبود عملکرد واحدهای تصفیه پایین دست شود. از معایب این دانه گیرها نیز می‎توان به نیاز به توان (powr) بالا، امکان آزادسازی بو و مواد آلی فرار خطرناک و نیاز به کنترل و نگهداری زیاد اشاره داشت.

دانه گیر با هوادهی

دانه گیر با جریان گردابی (Vortex Grit Chamber)

دانه گیرهای با جریان گردابی از یک تانک استوانه‌ای تشکیل شده‌اند. نحوه عملکرد این دانه گیرها بدین صورت است که جریان پساب به صورت مماسی وارد تانک می‌شود، سپس پاروهای چرخان که قابل تنظیم نیز می‌باشند، جریان گردابی را ایجاد می‌کنند. نیروی گریز از مرکز ایجاد شده و همچنین وزن مخصوص بالاتر دانه‌ها منجر به جدا شدن آن‌ها از پساب و ته نشینی آن‌ها در قسمت پایینی تانک می‌گردند؛ در نهایت جریان فاضلاب نیز از بالای تانک خارج می‌شود. مزیت‌های دانه گیرهای با جریان گردابی عبارتند از راندمان یکسان در نرخ‌های مختلف جریان، حداقل افت هد و ردپای کم. از معایب این دانه‌گیرها نیز می‌توان به هزینه‌های ساخت و ساز بالا به دلیل نیاز به گودبرداری عمیق و امکان مسدود شدن مخزن شن و نیار به همزن‌های فشار بالا برای رفع این مشکل اشاره داشت. 

دانه گیر با جریان گردابی

قیمت دانه‌گیر در بازار

همانگونه که در بالا اشاره شد، دانه گیرها در سه نوع مختلف دانه‌گیر با جریان افقی، هوادهی و جریان گردابی موجود می‌باشند. برای هر تصفیه خانه فاضلاب باید با توجه به مشخصات فاضلاب ورودی و سایر پارامترها مانند فضای تصفیه‌خانه، هزینه‌های سرمایه گذاری و بهره برداری و ... یکی از انواع دانه‌گیرها انتخاب و طراحی شود. بدیهی است که دانه‌گیرها قیمت ثابتی ندارند و قیمت نهایی وابسته به نوع دانه‌گیر و طراحی انجام شده برای آن می‌باشد. برای اطلاع از قیمت و خرید دانه‌گیر با کارشناسان آبکالا تماس حاصل فرمایید. 

خرید دانه گیر از آبکالا

فروشگاه آبکالا با سابقه درخشان و طولانی در زمینه فروش و تامین تجهیزات مورد نیاز در تصفیه آب و فاضلاب، انواع دانه‌گیرهای موجود در بازار را برای مشتریان محترم خود فراهم کرده است. برای کسب اطلاعات در رابطه با خرید دانه گیر منطبق با ویژگی‌های تصفیه خانه فاضلاب خود با کارشناسان آبکالا تماس حاصل نمایید.