تعداد محصول : 19

شیرهای دستی و اتوماتیک

شیر کنترل چیست؟

عموما از تکنولوژی‌های ساده‌ای نظیر فیلتراسیون یا سختی‌گیری در بهبود کیفی آب مصرفی صنایع مختلف و پیش تصفیه سیستم‌های اسمز معکوس استفاده می‌شود. در این سیستم‌ها آب برای تصفیه از ستونی از گرانول‌ها یا دانه‌های رزین که در داخل یک مخزن قرار گرفته‌اند، عبور می‌کند. مدتی پس از انجام فرایند تصفیه توسط بستر فیلتراسیون یا دانه‌های رزین، این دانه‌ها اشباع می‌شوند و میزان آب تصفیه شده خروجی از آن‌ها به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ از این رو نیاز است که فرایند بکواش یا شستشوی معکوس صورت گیرد. برای انجام فرایند بکواش نیاز است که آب یا ماده احیا کننده در خلاف جهت عادی حرکت کند. انجام درست و به موقع بکواش برای عملکرد درست و طول عمر بالای سیستم‌های فیلتراسیون یا سختی‌گیری ضروری است. برای کنترل جهت جریان آب یا ماده احیا کننده در طول فرایند شستشوی معکوس نیاز است که از یک شیر مولتی پورت یا چند راهه استفاده شود. شیرهای کنترل که بر روی مخزن‌های FRP نصب می‌شوند، می‌توانند تمامی فعالیت‌های داخل مخزن را کنترل کنند. این شیرها در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود هستند، در مدل‌های دستی که نوع قدیمی‌تر می‌باشند؛ به دلیل دخالت انسان بهره وریشان ممکن است متغیر باشد و به عواملی مانند عملکرد درست و به موقع، اختصاص زمان کافی به هر حالت و بررسی و چک کردن مداوم و منظم بستگی دارند. در حالی که استفاده از شیرهای اتوماتیک منجر به حذف خطاهای انسانی می‌شود و راندمان را بهبود می‌بخشد.

انواع شیرهای کنترل

شیرهای کنترل که در بالا یا کنار مخازن FRP نصب می‌شوند را از دو جنبه مختلف دستی یا اتوماتیک بودن کارکردشان و یا کاربردشان در سیستم‌های فیلتراسیون یا سختی‌گیری می‌توان طبقه‌بندی کرد. در نتیجه 4 مدل شیر ایجاد می‌شود که عبارتند از:
• شیر دستی فیلتر
• شیر دستی سختی‌گیر
• شیر اتوماتیک فیلتر
• شیر اتوماتیک سختی‌گیر
به طورکلی استفاده از شیرهای اتوماتیک در مقایسه با شیرهای دستی مزایای بیشتری دارد و منجر به عملکرد دقیق‌تر و بهتر سیستم، حذف خطاهای دستی و کاهش هزینه‌های مربوط به بکارگیری نیروی انسانی می‌شود. البته باید توجه داشت که هزینه اولیه خرید شیرهای اتوماتیک در مقایسه با شیرهای دستی بیشتر است؛ اما خب مزایای بسیار آن‌ها در طولانی مدت این هزینه بیشتر را توجیه پذیر می‌کند. لازم به ذکر است که شیرهای دستی و اتوماتیک سختی‌گیر علاوه بر کارکرد در فرایندهای نرم سازی آب می‌توانند جهت نصب بر روی فیلترهای دیونایزر نیز به کار گرفته شوند تا فرایند احیای ستون‌های کاتیونی و آنیونی با استفاده از اسید و باز توسط این شیرها انجام پذیرد.

مزایای استفاده از شیرهای کنترل

از مزایای استفاده از شیرهای کنترل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• عملکرد سریع و موثر
• حداقل میزان نشت آب و کاملا قابل اطمینان
• طول عمر بالا
• طراحی فشرده جهت به حداقل رساندن فضای اشغالی
• به حداقل رسیدن میزان آلودگی آب
• عملکرد اتوماتیک جهت به حداقل رساندن استفاده از نیروی انسانی

شیرهای کنترل RUNXIN

امروزه کمپانی‌های متنوعی در دنیا شیرهای کنترل مخصوص تصفیه آب را تولید می‌کنند؛ یکی از معروف‌ترین آن‌ها کمپانی Runxin چین است. شیرهای تولید شده توسط این کمپانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. عمده شیرهای کنترل موجود در بازار ایران نیز از این برند می‌باشد. همانطور که ذکر شد تنوع شیرهای رانکسین بسیار بالا است و آن‌ها می‌توانند از دبی‌های پایین (2 مترمکعب بر ساعت) تا دبی های بالا (50 مترمکعب بر ساعت) را از خود عبور دهند. سایز اتصالات این شیرها نیز با توجه به دبی عبوری آن‌ها متفاوت است اما رایج‌ترین آن‌ها اتصالات 3/4، 1 و  2 اینچ هستند که می‌توانند دبی عبوری 2 تا 10 مترمکعب بر ساعت داشته باشند. متریال استفاده شده در ساخت این شیرها (از جنس PVC) به گونه‌ای است که جهت کارکرد با محلول‌های احیا کننده مانند آب نمک غلیظ، اسید و باز سازگاری شیمیایی بالایی دارند. در لینک زیر کاتالوگ شیرهای رانکسین ارائه شده است.

دریافت کاتالوگ شیرهای رانکسین

نحوه انتخاب شیر کنترل مناسب

شیرهای کنترل در سایزها و دبی‌های عبوری متنوع و در نوع‌های دستی و اتوماتیک و برای کاربردهای مختلف فیلتراسیون یا سختی‌گیری موجود هستند، از این رو تنوع بسیار بالایی دارند. انتخاب مناسب‌ترین شیر کنترل متناسب با نیاز مشتری امری مهم است که بر راندمان سیستم اثر به سزایی دارد. کمپانی Runxin چین که یکی از برترین تولید کنندگان شیر‌های کنترل در دنیا است، راهنمایی کاربردی را طراحی کرده که به کمک آن می‌توان به سادگی مناسب‌ترین شیر را انتخاب کرد. تصاویری از این راهنما در شکل زیر نمایش داده شده و لینک آن نیز در انتهای این قسمت قرار داده شده‌ است. مطابق تصویر زیر برای انتخاب شیر مناسب رانکسین نیاز است که ابتدا کاربرد شیر (فیلتراسیون یا سختی‌گیری) را تعیین نمود؛ سپس دسته بندی مدنظر را در کاربرد تعیین شده، مشخص کرد. در مرحله بعد با دادن دبی جریان (مترمکعب بر ساعت)، سرعت فیلتراسیون (متر بر ساعت) و سرعت بکواش (متر بر ساعت) به اپلیکیشن و تایید آن، شیر متناسب با مشخصات خاص پروژه ارائه می‌شود.
http://rxf.m.tuobao.com/app/index.php?i=1&c=entry&m=ewei_shopv2&do=mobile&r=pc.inconfig