ضدعفونی سطوح با استفاده از اشعه ماوراء بنفش (UV ) درکارخانجات صنایع غذایی

۱۳۹۹/۷/۵
ضدعفونی سطوح با استفاده از اشعه ماوراء بنفش (UV ) درکارخانجات صنایع غذایی

ضدعفونی سطوح با استفاده از اشعه ماوراء بنفش (UV ) درکارخانجات صنایع غذایی - UV Disinfection In The Food Industry

قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها و ... هنگامی که در معرض نور خورشید واقع می شوند کشته شده و از تکثیر و گسترش آنها جلوگیری بعمل می آید. امروزه این نوع فرآیند ضدعفونی طبیعی را می توان به صورت موثر با استفاده از اشعه ماوراء بنفش بدست آورد و کنترل نمود. در حال حاضر  ضدعفونی با اشعه ماوراء  بنفش(UV) ، نه فقط به عنوان یک روش با ارزش و موثر شناخته شده، بلکه در خیلی از موارد به عنوان مکمل سایر روش های ضدعفونی بکار گرفته می‌شود. اشعه ماوراء بنفش (UV) بخشی از طیف وسیع الکترو مغناطیسی است که در محدوده طول موج  ، بین400 - 100نانومتر است و در محدوده بین  اشعه ایکس و طیف نور مرئی واقع شده است.

اشعه ماوراء بنفش بین طول موج 300 - 200 نانومتر به عنوان نور ماوراء بنفش دور و بین طول موج  400 - 300 نانومتر به عنوان نور ماوراء بنفش نزدیک تعریف می شود. . منطقه بهینه برای میکروب‌ کشی توسط اشعه UV در محدوده 285 - 245 نانومتر است. ضدعفونی توسط اشعه UV، هم به وسیله لامپ های با فشار کم که حداکثر انرژی خروجی آنها در طول موج  253.7  است و هم با لامپ های فشار متوسط که انرژی آنها در طول موج 370 - 180نانومتر است و یا لامپ هایی که انرژی آنها در دیگر طول موج ها با شدتهای زیاد نوسانی منتشر می‌شود، انجام می‌گیرد.

UV- C برای طول موج  280 - 100 نانومتر و UV- B برای طول موج 315 - 280 نانومتر و UV- A برای طول موج  400 - 315نانومتر واقع می شود و همچنین تنها طول موج UV- C قادر به غیرفعال کردن میکروارگانیسم ها می باشد.

uv doose

ضدعفونی فضا و سطوح بعد از ضدعفونی آب یکی از مهمترین و موفق‌ترین موارد استفاده از اشعه ماوراء بنفش به شمار می‌آید در این صورت اشعه ماوراء بنفش فقط سطح مورد نظر را ضدعفونی کرده و نمی تواند به لایه های زیرین اجسام جامد نفوذ کند.

هنگام ضدعفونی سطوح مواد غذایی با استفاده از اشعه UV ، ضدعفونی و استریل مواد با عبور از تونل های حاوی لامپ های UV انجام می گیرد با این عمل کوچکترین میکروب ها، اسپور قارچ ها، و باکتری های عامل فساد از بین می روند و این عمل قبل از بسته بندی محصول برای به حداقل رساندن انواع آلودگی ها انجام می شود.                       

در صنایع و کارخانجات با استفاده از اشعه UV- C به راحتی می توان مواد خوراکی و بسته بندی را استریل و ضدعفونی نمود و همچنین عمر مفید مواد را بهبود و افزایش داد.

 

موارد کاربرد اشعه UV  برای ضدعفونی سطوح اجسام در صنایع غذایی

  • ضدعفونی مواد بسته بندی در صنایع غذایی مانند فویل ، قوطی و بطری
  • جلوگیری از  آلودگی مواد در فرآیند تولید و بسته بندی مخازن ، ظروف و بطری و همچنین دستگاه های پرکن

 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی