طراحی سیستم RO _ طراحی طول ظرف استوانه تحت فشار یا مدول RO

۱۳۹۹/۷/۸
طراحی سیستم RO _ طراحی طول ظرف استوانه تحت فشار یا مدول RO

در سیستم های غشایی با آرایش حلزونی طول ظرف استوانه تحت فشار یا "مدول" (housing) دربرگیرنده لمنت ها (که گاهی "پوسته نگهدارنده" هم نامیده می شود ) متغیری است که بیشترین تاثیر را روی طراحی سایر اجزا سیستم می گذارد. طراحی مدول روی طراحی ساختار فلزی سیستم، هیدرولیک جریان در سیستم و طراحی پمپ های فشار بالای سیستم اثر مستقیم دارد.

برای انتخاب طول مدول نیاز به اطلاع از مشخصات فضای درنظر گرفته شده برای نصب سیستم می باشد. باید در دو انتهای مدول ها فضای کافی برای نصب و تعویض المنت ها وجود داشته باشد. در غیر این صورت هنگام نیاز به تعویض المنت ها مجبور به جابجایی کل مدول به محل دیگری خواهد بود. حداقل فاصله 5 فوت از هر طرف مدول پیشنهاد می شود. این فاکتور احتمالا طول مدول مورد استفاده برای سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدول های با حداکثر طول  اقتصادی است. زیرا تعداد کل آنها را کاهش می دهد. گاهی اوقات در سیستم های RO کوچک به دلایل محدودیت های فضایی تعداد بیشتری از مدول های کوچک مطلوب خواهد بود. به عنوان مثال سه پوسته نگهدارنده (مدول) با طول "80 تصویر زیباتری نسبت به یک مدول با طول "240 خواهد داشت. همچنین حمل و نقل آن ساده تر بوده و فضای کمتری را برای نصب اشغال می نماید.

مدول ها برای کار در فشارهای مختلف طراحی می شوند. درکاربردهای تصفیه آب دریا نیاز به اسکلت فلزی بسیار قوی می باشد و در صورت استفاده از مدول فولادی باید از جنس فولاد 316 انتخاب شود تا مقاومت کافی در برابر غلظت بالای یون کلراید درآب دریا را دارا باشد.

سازندگان مدول ها آنها را به نحوی می سازند که درفشاری معادل شش برابر فشار کارکرد نرمال تحمل کند. هرپوسته را در 1.5 برابر فشار کارکرد نرمال چک می نماید.

در موردمدول های از جنس فولاد ضد زنگ گاهی اوقات مجاری ورود و خروجی را به جای دو انتها در جوانب قرار می دهند. اما زمانی که مدول از جنس فایبر گلاس باشد نمی توان این کار را انجام داد. زیرا بر مقاومت کل مدول تاثیر منفی می گذارد. در مدول های فایبر گلاس معمولا مسیرهای ورودی و خروجی به دو انتهای مدول متصل می شود. دراین نوع اتصالات، هنگام نیاز به تعویض المنت ها باید ابتدا اتصالات دو انتها را باز نمود. پوسته های فایبر گلاس همچنین در مقابل خوردگی مقاوم هستند.

برای سیستم های RO که المنت هایی با قطر "2 و آرایش حلزونی استفاده می کنند، ارزانترین پوسته در دسترس، مدول های از جنس پلی ونیل کلراید (PVC) می باشد.

 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی