طراحی سیستم RO _ پمپ های فشار بالا

۱۳۹۹/۷/۸
طراحی سیستم RO _ پمپ های فشار بالا

پمپ های فشار بالا یک جز اساسی هر سیستم RO می باشد. این پمپ ها باید جریان یکنواخت برای المنت های RO فراهم آورد. طراحی این پمپ های باید به گونه ای باشد که نرخ جریان موردنظر در فشار مطلوب سیستم را برای شرایط مختلف کاری عمر غشا تامین نماید. یکی از هزینه های جاری هر سیستم RO هزینه انرژی مصرفی پمپ های فشار بالاست. لذا بازدهی انرژی بالای این پمپ ها یکی از فاکتورهای اساسی در ارزیابی اقتصادی سیستم است.

اغلب در سیستم های RO با فشار کمتر از 400psi پمپ های سانتریفوژ ( که براساس چرخش یا حرکت دورانی سیال حول پروانه های پمپ کار می کنند ) مورد استفاده قرار می گیرد. در این پمپ ها هنگامی که آب به خارج پروانه رسید بیشترین سرعت را دارد، آنگاه با خارج شدن آب از پمپ سرعت به فشار تبدیل می شود.

پمپ های سانتریفوژ توانایی تولید جریان و فشار پیوسته و یکنواخت را دارند. لیکن گاهی اوقات برای ایجاد فشار بالای موردنیاز در سیستم RO احتیاج به پمپی با پروانه بزرگ از لحاظ ابعاد یا پروانه استاندارد با سرعت بسیار زیاد است. در چنین مواردی از پمپ های سانتریفوژ چند مرحله ای استفاده می شود. در پمپ های سانتریفوژ چند مرحله ای به منظور بالا بردن فشار تعدادی از پروانه ها را به صورت سری به هم متصل می نمایند. هر مرحله روی آب ورودی کار انجام داده و آن را فشرده تر می نماید. اغلب پمپ های سانتریفوژ چند مرحله ای از پمپ های یک مرحله ای کارایی و بازدهی انرژی بالاتری دارا هستند.

گاهی اوقات برای تامین فشار بالای موردنیاز در سیستم RO از پمپ های پیستونی استفاده می شود. عیب بزرگ این پمپ ها نوسانات سرعت جریان خروجی از آنها می باشد. این نوسانات سرعت از عوامل بروز پدیده تلسکوپی می باشد. طی این پدیده لایه های مختلف غشا المنت به بیرون کشیده شده و المنت شکل تلسکوپ به خود می گیرد.

منحنی های پمپ

چنانچه از قبل یک پمپ برای استفاده در سیستم فشار بالا انتخاب شده باشد. باید از روی منحنی پمپ فشار خروجی با کل نرخ جریان عبوری همخوانی داشته باشد. منحنی های پمپ را می توان برای انتخاب بهترین پمپ متناسب با فشار و نرخ جریان مورد نیاز به کار برد.

مواد سازنده پمپ ها

باید برای هر کاربرد خاص، مواد به کار رفته در بخش های خیس پمپ جداگانه مورد ارزیابی قرار گیرد. معمولا پروانه پمپ ها و متعلقات آن از فولاد ضدزنگ 304، فولاد ضد زنگ 316L یا پلاستیک فشرده می باشد. معمولا پمپ های با قطعات پلاستیکی ارزان تر می باشند. اما احتمال سایش قطعات در صورت استفاده از مواد فولاد ضدزنگ کاهش می یابد. همچنین تراشه های پروانه پلاستیکی سبب فولینگ و گرفتگی المنت های ردیف اول مدول ها می شود. باید صافی مناسب در خروجی این پمپ ها تعبیه شود.

تعمیرات پمپ

از آنجاییکه در یک سیستم RO، پمپ فشار بالا یک قطعه اساسی و حساس تلقی می شود، باید تعمیرات و نگهداری آن مورد کنترل دقیق قرار گیرد.

اصولا وجود یک گروه کارآزموده و مجرب تعمیر پمپ در هر مجتمع صنعتی بزرگ یک ضرورت است. همچنین باید همواره قطعات یدکی عمومی و ویژه دستگاه های حساس را در محلی محفوظ نگهداری نمود.

 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی