راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

۱۴۰۱/۱۰/۱۰
راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

شرکت های تصفیه آب از دانش خود برای حذف انواع مختلف آلاینده ها از آب استفاده می کنند. توجه داشته باشید که برخی از شرکت های تجاری ممکن است اصطلاح خالص را در بازاریابی خود استفاده کنند، که یک اصطلاح نادرست برای توصیف تصفیه آب است. آب خالص H2O است، نه هیچ چیز دیگری، که یک ماده نادر است و در حالت خالص خود کمتر دیده می شود.

  • باکتری: برخی از شرکت های تصفیه آب بر حذف باکتری ها از آب تمرکز می کنند. این شرکت ها در روش های ضد عفونی UV و دیگر روش ها برای کشتن باکتری هایی که آب را آلوده می کنند و ممکن است نوشیدن آنها باعث ایجاد بیماری کند، متخصص هستند.
  • مواد معدنی: همچنین شرکت هایی هستند که مواد معدنی بیش از حد در آب را هدف قرار می دهند که باعث می شود آب سخت شود. شرکت هایی که در حذف مواد معدنی تخصص دارند اغلب از یک سیستم نرم کننده کننده آب استفاده می کنند که از رزین یونی استفاده می کند.
  • حذف چند آلاینده: بسیاری از شرکت های دستگاه تصفیه آب ارائه خدمات به حذف مواد متنوع زیادی را پیشنهاد می دهند. برخی از آلاینده های حذف شده توسط سیستم های تصفیه آب شامل فلزات سنگین از پروژه های ساختمانی و یا لوله های آسیب دیده است که باعث می شود آب به طعم فلز دربیاید، رسوب که از طریق کار ساخت و ساز به آب اضافه می شود و آب ظاهرقهوه ای و کدری پیدا می کند و کلر اضافه شده توسط شرکت آب و فاضلاب برای ضد عفونی کردن آب، که به آب طعم شیمیایی زیادی می دهد.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های چندگانه وجود دارد که شرکت های تصفیه آب می توانند آلاینده ها را از آب حذف کنند.

  • دستگاه های تصفیه درمحل ورود آب: سیستم های تصفیه آب ورودی قادر به تصفیه تمام آب ورودی به خانه یا محل کار هستند و بعد از یک متر آب یا مخزن ذخیره سازی نصب می شوند.
  • دستگاه های تصفیه در محل برداشت آب: برخی از سیستم های تصفیه آب در محلی استفاده می شوند که در آن به طور مستقیم دسترسی به آب وجود دارد، مانند سینک آشپزخانه و یا دوش حمام.
  • شرکت های سیستم های چند منظوره: شرکت های چند سیستم روش های مختلفی از تصفیه آب را اعمال می کنند، مانند تصفیه آب سخت با نرم کننده های آب و حذف آلاینده ها. آنها همچنین می توانند با سیستم تبادل یونی و گرانول کربن فعال (GAC) تصفیه شوند.

منابع تصفیه آب

شرکت های دستگاه تصفیه آب می توانند آب را از منابع مختلف و گسترده، تصفیه و قابل استفاده کنند.

  • آب های زیرزمینی: شرکت هایی که آب های زیرزمینی را تصفیه می کنند به صورت تخصصی از تکنولوژی برای تصفیه آب های زیرزمینی استفاده می کنند، به صورت معمول این نوع از آب برای آشامیدن و یا حمام کردن و یا بعضی از صنایع استفاده می شود.
  • آب لب شور: آب لب شور آبی است که بخشی از آن آب شور و بخشی از آن آب شیرین است، که اغلب در مدخل هایی جمع آوری می شود. آب لب شور می تواند توسط  شرکت های تصفیه آب جمع آوری و به روش اسمز معکوس  تصفیه شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد.
  • آب سطحی: شرکت های تصفیه آب وجود دارد که تخصص آنها در تصفیه آب های سطحی است که آب باران را در گودال های طبیعی جمع آوری می کنند. این شرکت ها آب سطحی تازه را جمع آوری می کنند و با تصفیه آن جلبک ها، باکتری ها و مواد جامد از آب را جدا می کنند تا آب قابل نوشیدن و یا حمام کردن باشد.

فناوری های مورد استفاده در دستگاه تصفیه آب

شرکت های تصفیه آب از طیف وسیعی از فناوری های مختلف برای تصفیه آب استفاده می کنند.

  • فناوری فیلتراسیون: در این روش تصفیه آب، آلاینده ها در یک فیلتر جمع می شوند، و پس از آن آلودگی ها یا جذب و یا شکسته می شوند.
  • فناوری اشعه ماوراء بنفش: شرکت هایی که از تکنولوژی UV بهره می گیرند، اشعه های UV را برای ضدعفونی آب و کشتن باکتری های آن استفاده می کنند.
  • اسمز معکوس: برخی از شرکت های تصفیه آب از اسمز معکوس استفاده می کنند، که فرآیندی است که در آن مواد جامد غیر آلی (مانند نمک) از محلول (مانند آب) حذف می شوند. این کار با فشار آب انجام می شود که آب شیرین را از طریق عبور از یک غشای نیمه تراوا بدست می آورد.

سازگار با محیط زیست

در تصفیه آب، سازگاری با محیط زیست به معنای کم و یا بدون پساب فاضلاب است. نرم کننده های آب حتی اگر ادعا کنند، سازگار با محیط زیست نیستند. همه نرم کننده های آب دارای پساب های فاضلاب هستند که برای اکثر موارد (نمک) خطرناک است. شرکت های تصفیه آب بر اساس روش های فیلتراسیون و سازگاری با محیط زیست با یکدیگر متفاوت هستند.

  • شرکت های فیلتراسیون سبز: برخی از شرکت های تصفیه آب وجود دارند که آب را با حفظ محیط زیست فیلتر می کنند و فقط از مواد و محصولات سبز استفاده می کنند.
  • گزینه های سازگار با محیط زیست: برخی از شرکت های سیستم های تصفیه آب به مشتریان محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست را ارائه می دهند، مانند فرایند های تصفیه که پساب نمکی ایجاد نمی کنند، و از مقدار بسیار کمتری آب برای بدست آوردن آب خالص نسبت به دیگر سیستم های تصفیه آب استفاده می کنند.
  • شرکت های تصفیه آب سنتی: بسیاری از شرکت های سیستم های تصفیه آب از تکنولوژی و محصولات سنتی استفاده می کنند و به صورت ویژه بر روی دوستداران محیط زیست تمرکز نمی کنند.

الزاماتی که برای نگهداری دستگاه تصفیه آب خوب است رعایت شود:

سیستم های تصفیه آب بر اساس میزان نگهداری که مشتری باید در سیستم انجام دهد متفاوت است. اگر بخواهید به کار دستگاه تصفیه آب خود ادامه دهید، انجام تعمیرات مناسب در سیستم تصفیه آب شما ضروری است.

  • هیچ تعمیر و نگهداری مورد نیازنیست: برخی از شرکت های تصفیه آب اداره تمام تعمیر و نگهداری برای سیستم های تصفیه آب، از جمله نصب و راه اندازی و به طور منظم بررسی و به روز رسانی را خودشان انجام می دهند.
  • حداقل نگهداری دستگاه تصفیه آب: برخی از سیستم های تصفیه آب وجود دارد که نیازمند نگهداری کمتری از سوی مشتریان هستند، نظیر بررسی کردن فیلترها برای دیدن اینکه آیا آنها مسدود شده و یا کثیف هستند یا تغییر رنگ داده اند، که موقع تعویض آن فرارسیده است.
  • نگهداری دستگاه تصفیه آب توسط مشتری: مشتریان اغلب باید کنترل کامل بر نگهداری از سیستم تصفیه آب خود را داشته باشند، مانند تعویض کردن فیلتر دستگاه تصفیه آب به طور منظم.

انواع شرکت های سیستم تصفیه آب

- شرکت های آب و فاضلاب تجاری

برخی از شرکت های سیستم تصفیه آب به طور کامل به تصفیه آب برای کسب و کارهای بزرگ، مانند هتل ها و برج های اداری اختصاص داده اند. این شرکت ها پروژه های بزرگی را برای امکانات بزرگ اداره می کنند.

- شرکت های تصفیه آب خانگی

شرکت های تصفیه آب خانگی متخصص در تصفیه آب برای مشتریان خانگی می کنند. آنها نصب دستگاه تصفیه آب خانگی را انجام دهند.

- شرکت های محصولات تصفیه آب

برخی از شرکت های تصفیه آب وجود دارد که صرفا محصولات تصفیه آب را به فروش می رسانند. مصرف کنندگان می توانند این محصولات را خریداری کنند، مانند فیلترهای آب آشامیدنی که می توانند به طور مستقیم بر روی شیر آب و سختی گیر دوش آب اضافه می شوند.

- شرکت هایی که در حذف سختی آب فعالیت دارند

این شرکت ها به طور کامل بر تصفیه آب سخت تمرکز دارند، آبی را که دارای ذرات زیاد مواد معدنی است، و می تواند عطر و طعم و مزه داشته باشد را قبل از رسیدن به دوش و یا شیر آشپزخانه تصفیه می کند. این شرکت ها می توانند سختی گیرهای آب را برای مشتریان مسکونی و تجارتی نصب کنند.


مقاله اندازه گیری سختی آب را در آب کالا بخوانید.


افرادی که از یک سیستم تصفیه آب استفاده می کنند

- صاحبان خانه با آب سخت

صاحبان خانه با آب سخت  دارای آب با مواد معدنی بیش از حد و ناخالصی و آلودگی در آن هستند. سیستم های تصفیه آب کمک می کند تا سختی آب گرفته شود و از آب خوش گوار و بهتری استفاده کنید.

- صاحبان خانه در معرض خطر تامین آب

گاهی اوقات تامین آب می تواند به علت بلایای طبیعی یا آلودگی های صنعتی در معرض خطر قرار گیرد. شرکت های تصفیه آب می توانند آب های در معرض خطر را تصفیه کنند و آب مورد اطمینان و سالمی را برای نوشیدن ارائه دهند.

- مدیران املاک تجاری بزرگ

توسعه دهندگان و یا مدیران باید عرضه آب مجتمع های تجاری بزرگ را مدیریت کنند. سیستم های تصفیه آب در مقیاس تجاری می تواند آب پاک برای تعداد زیادی از مردم را تهیه کند.

- مشتریان روستایی 

مشتریان روستایی اغلب به خطوط آب شیرین دسترسی ندارند. این مشتریان می توانند از شرکت های سیستم های تصفیه آب استفاده کنند تا مطمئن شوند که آب خوب و سالمی برای نوشیدن وجود دارد.

--------------------------------

اما چگونه میتوانید تشخیص دهید که به دستگاه تصفیه آب و یا فیلتر آب نیاز دارید؟ چگونه میتوانید بهترین فیلتر آب را سفارش دهید و از کجا می توانید شروع کنید؟ در ادامه این مقاله مرحله های مفیدی برای انتخاب درست تصفیه آب منزلتان آورده شده است.

مرحله 1: ابتدا آنچه در آب است را بررسی کنید

اگر شما بدانید احتمال وجود آلاینده ها در آب شما است، ممکن است بخواهید آب خود را مستقیما آزمایش کنید.

مرحله 2: تصمیم بگیرید کدام آلاینده ها را می خواهید کاهش دهید

هنگامی که شما بدانید چه نوع  آلودگی در آب شما هست، بهتر می توانید راه حل رفع آلودگی را پیدا کنید.

این نکته مهم است که بدانید همه فیلترها نمیتوانند همه آلودگی های آب را کاهش دهند. براساس نتیجه آزمایش آب شما، میتوانید تصمیم بگیرید که کدام آلودگی ها از آب آشامیدنیتان حذف شوند.

راهنمای NSF به شما در پیدا کردن دستگاه تصفیه آب  که چه آلودگی هایی را حذف میکند، کمک میکند.

مرحله 3: مقایسه خصوصیات دستگاه تصفیه آب

راه های زیادی برای تصفیه آب وجود دارد. این راه ها از دستگاه تصفیه آب خانگی که همه تصفیه آب را در خانه انجام می دهند، تا فیلترهایی که برای ناحیه مشخصی مانند شیر آشپزخانه تعبیه شده اند، و یا تصفیه آب های سیار مانند یک پارچ آب و یا فیلترهای آشپزخانه هستند. بعضی تنها یک نوع آلودگی را از بین میبرند در صورتیکه بعضی دیگر آلودگی های بیشتری را از بین میبرند.

دستگاه های تصفیه آب در محل مصرف، آب را در جایی که شما آب را استفاده میکنید تصفیه میکند، و شامل پارچ های آب، فیلترهای سرشیری و دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس میباشد.

دستگاه های تصفیه آب در محل ورودی، آب را هنگام ورود به منازل تصفیه میکند. این نوع دستگاه ها معمولا نزدیک کنترهای آب و یا مخازن ذخیره سازی آب نصب میشوند. دستگاه های تصفیه آب خانگی شامل دستگاه های میکروبیولوژیکی فرابنفش، تصفیه آب یا فیلترهای خانگی برای حذف کلر، مزه، بو و ذرات معلق آب هستند.

--------------------------------

تمامی دستگاه های تصفیه آب خانگی عرضه شده در فروشگاه آب کالا از روش RO جهت تصفیه آب استفاده می کنند. فشار فیلترها در روش RO یا اسمز معکوس باعث می شود تمام ذرات، گل و لای، باکتری ها و حتی هر ناخالصی غیرحلال که از مولکول های آب هم کوچکتر هستند را کاملا از بین می برد.

اسمز معکوس (RO) به طور واقعی تکنولوژی برتر تصفیه آب است.

در سیستم اسمز معکوس غشاء (ممبرین) مهمترین و حساس ترین قسمت دستگاه می باشد زیرا فشار عملیاتی مورد نیاز ارتباط مستقیم با ضخامت غشاء و قطر سوراخ های آن دارد و همچنین غشاء به علت تماس مداوم با مواد شیمیایی افزوده شده به آب بایستی مقاوم بوده و با مواد بازدارنده و ضد رسوب گذار و آفت کش ها واکنش ندهد. دستگاه های تصفیه آب RO تا 95% از آلودگی های آب را از بین می برند.

لایه های ممبرین

 

همانطور که در شکل مشاهده می شود دستگاه های تصفیه آب خانگی استاندارد قادر به جداسازی طیف وسیعی از املاح و ناخالصی ها می باشند که در جدول زیر نشان داده شده است.

ممبرین

 

فیلترهای هر مرحله از دستگاه تصفیه آب چه املاحی را حذف می نمایند؟

فیلتر مرحله اول- فیلتر پلی پروپیلن الیافی(PP):

جهت حذف گل ولای، شن و ماسه، و سایر آلاینده ها

فیلتر مرحله دوم- فیلتر کربن پودری:

جهت حذف کلر و آفات گیاهی و همچنین ترکیبات آلی، رنگ، طعم و بوی نامطلوب و رادیکال های آزاد آب

فیلتر مرحله سوم- فیلتر کربن بلاک:

این فیلتر به جهت تکمیل عملکرد فیلتر مرحله دوم بکار برده می شود

فیلتر مرحله چهارم- فیلتر ممبرین:

این فیلتر یک فیلتر غشایی است که از میان منافذ 0.0001 میکرونی قابلیت حذف عناصر آلوده شامل نیترات، فلزات سنگین و مضر، میکروب ها و باکتری های محلول در آب و سایر عناصر شیمیایی مضر را دارد.

فیلتر مرحله پنجم – فیلتر پست کربن:

این فیلتر از پوسته نارگیل تهیه شده که خاصیت خوراکی داشته و برای از بین بردن بوی آب و بهبود طعم آب کاربرد دارد

فیلتر مرحله ششم – فیلتر مواد معدنی زرد (مینرال):

فیلتر بیو سرامیک مواد معدنی جهت تنظیم pH و بهبود کیفیت طعم و مزه آب در دستگاه تصفیه آب خانگی کاربرد دارد.

 

جایگزینی فیلتر

اگر تصمیم دارید دستگاه تصفیه آب خانگی تهیه کنید، باید بدانید که برای درست کارکردن آن نیاز به نگهداری مداوم دارد. مثلا وقتی نیاز باشد باید فیلترهای آن تعویض شوند. بعضی فیلترها دارای شاخص برای تعویض هستند و بعضی های دیگر زمان مناسب برای تعویض را پیشنهاد میدهند. شما باید با نشانه های تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خود آشنا باشید و اطمینان حاصل کنید که هزینه تعویض فیلترها را برای دستگاه تصفیه آب خانگی خود درنظر گرفته اید.

اطلاعات تکمیلی

NSF فیلترهای آب آشامیدنی را از لحاظ استاندارد بودن برای بکارگیری درهر نوع تصفیه‌ای تضمین میکند. علامت NSF روی هر محصول به همراه شماره‌هایی مانند NSF/ANSI 53 یا NSF/ANSI 42 مربوط به استانداردهای هستند که فیلتر بر اساس آن تایید شده است. این تولیدکنندگان هستند که تصمیم میگیرند محصول آنها چه نوعی از آلاینده‌ای را کاهش دهد و استاندارد بین‌المللی NSF تایید میکند که فیلتر آنها قادر به انجام چیزی که ادعا شده است میباشد. چون این استانداردها به تولیدکنندگان اجازه میدهد که محصولات خود را از لحاظ کاهش آلودگی‌ها تضمین کنند، مهم است که بسته‌ بندی را از لحاظ وجود نام استاندارد (مانند NSF/ANSI 53 یا NSF/ANSI 58) و ادعایی در رابطه با کاهش نوع خاصی از آلاینده ‌ها مانند سرب چک کنید.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی