ریزگردها میهمان ناخوانده تهران!

۱۳۹۹/۷/۱۶
ریزگردها میهمان ناخوانده تهران!

پس از وزش باد شدید هفته گذشته در تهران، این روزها پایتخت شاهد گرد و غباری است که چند روزی است بر فراز شهر ماندگار شده است.

امیرحسین نقشینه کارشناس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه امشب تهران وزش باد را پیش‌رو خواهد داشت، گفت: آسمان تهران امروز کمی ابری، در پاره‌ای نقاط غبارآلود و در ارتفاعات نیمه ابری با بارش پراکنده همراه خواهد بود که از بعد از وزش باد باعث بهبود کیفیت هوای تهران خواهد شد.

کارشناس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه منشاء ریزگردهای استان تهران داخلی است و از جنوب استان وارد می‌شود، گفت: دید افقی در فرودگاه مهرآباد 6 کیلومتر، در فرودگاه امام خمینی (ره) 9 کیلومتر و در شهریار 4 کیلومتر است.

 به گزارش ایسنا، محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل استان تهران نیز از کاهش غلظت ریزگردها خبر داد و افزود: براساس پیش‌بینی‌ها در پایان هفته نیز باز هم غلظت ریزگردها افزایش خواهد داشت.

از سوی دیگر، آنچه از گزارش‌های سازمان هواشناسی مشهود است، پدیده گرد و غبار تقریبا بیشتر استان‌های کشور را درگیر کرده است و این پدیده نه تنها همچنان که پیش می‌رود دامنه وسیعی پیدا می‌کند بلکه به این زودی‌ها نیز خیال ترک کشور را ندارد. براساس این گزارش، در روزهای پایانی هفته بتدریج پدیده گرد و غبار اکثر مناطق کشور را در برگرفته و در استان‌های خوزستان و ایلام این پدیده تا اواخر این هفته باقی است و بتدریج استان‌های جنوبی کشور را هم درگیر می‌کند.

تهران آلوده می‌ماند

معلوم نیست آلودگی هوا دست از سر ساکنان کلانشهر تهران بردارد، انگار قرار است تماشای آسمانی صاف و آبی و تنفس در هوایی سالم کم‌کم آرزویی محال برای تهرانی‌ها شود؛ کابوسی که اظهارات معاون عمرانی استاندار تهران آن را به واقعیت تبدیل کرد؛ این‌که تهران همیشه آلوده خواهد ماند. محمودی پیش‌بینی کرد، به نظر می‌رسد در 6 ماهه اول سال این پدیده جدید در تهران ادامه داشته باشد و در شش ماهه دوم نیز موضوع آلودگی هوای ناشی از انواع سوخت را داشته باشیم!

محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که پدیده گرد و غبار و ریزگردها باز هم به آسمان تهران برمی‌گردد، از نتایج مطالعات و تبادل اطلاعات ایران با سوریه، ترکیه و عراق در خصوص ریزگردها اظهار بی‌اطلاعی کرد.

وی توضیح داد: در زمان جوادی، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست، تبادل اطلاعاتی با کشورهای سوریه و ترکیه انجام شد، اما ما از نتایج آن خبر نداریم و قرار است جلسه مشترکی با حضور نماینده سازمان محیط زیست در همین رابطه در استانداری تهران داشته باشیم.

محمودی با اشاره به جلسه پنجشنبه هفته گذشته کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران که در استانداری تهران با موضوع حرکت ریزگردها و نیز آلودگی هوای تهران برگزار شد، گفت: موقتا موضوع گرد‌ و غبار و ریزگردها به دلیل وزش مناسب باد کم شده است، اما به نظر می‌رسد آسمان تهران مجددا شاهد ورود پدیده گرد و غبار و ریزگردها خواهد بود.

به گفته معاون عمرانی استانداری تهران، در جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوای شهر تهران قرار شد تا جلسه‌ای مشترک با دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و سایر دانشگاه‌های مرتبط در مورد موضوع گرد و غبار و آلودگی هوا داشته باشیم و در صورتی که مطالعه‌ای صورت گرفته آن را بررسی کرده یا دستور شروع مطالعه جدیدی داده شود.

محمودی خاطرنشان کرد: موضوع پدیده گرد وبار مساله‌ای جهانی است و باید کشورهای منطقه بخصوص ایران، عراق، سوریه و ترکیه به راه‌حل‌های مشترکی در این زمینه برسند. معاون عمرانی استاندار تهران همچنین از افزایش ورود موتورسیکلت‌های غیراستاندارد به کشور در سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: در مورد کاهش آلودگی هوای شهر تهران و نیز ساماندهی موتورسیکلت‌ها نیز موضوعات جدیدی مطرح و قرار شد در جلسه مشترکی با برخی مسوولان صنایع استان در مورد تولید و ورود موتورسیکلت‌های غیراستاندارد و قطعات آنها بررسی‌های جدی صورت گیرد.

 

منبع: ایسنا

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی