تعداد محصول : 3

چربی گیر صنعتی

یک چربی گیر صنعتی یا جداکننده آب روغنی (Oily Water Separators) یک واحد در تصفیه فاضلاب یا پساب صنعتی می باشد، که ورود فاضلاب صنعتی یا پساب صنعتی را به مرحله بعد و سیستم های پایین دست ایمن می کند. چربی گیرهای صنعتی روغن ، گریس و هیدروکربن ها را از فاضلاب حذف می کند و پساب تنها را بدون خطر چربی و روغن به مرحله بعد رها می کند. انواع مختلفی از جداکننده های آب روغنی وجود دارد که هر کدام قابلیت متفاوتی دارند و برای کاربردهای متفاوتی در صنعت و تجارت استفاده می شوند. آنها برای انواع آلاینده ها که در آب یافت می شوند از جمله روغن شناور آزاد، روغن امولسیون، روغن محلول و جامدات معلق قابل استفاده اند.

چه موقع به یک چربی گیر صنعتی احتیاج است؟
برای بسیاری از صنایع استفاده از یک جداکننده آب و روغن، بخش مهمی برای دستیابی به فاضلاب منطبق بر استانداردها، برای تخلیه به شبکه های فاضلاب شهری یا دیگر کاربری ها می باشد.
زمانی نیاز به یک جدا کننده آب و روغن هست که :
• تولید فاضلاب همراه با روغن، گریس و چربی باشد. 
• این فاضلاب تولید شده قرار است به شبکه فاضلاب شهری و زهکش های عمومی تخلیه شود.
• فاضلاب خروجی از صنایع که قرار است به واحد تصفیه تخلیه شود الزامات و استاندارهای تخلیه فاضلاب ورودی به آنها را برآورده نسازد.
جداکننده های روغن از آب توسط طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند تا با الزامات تخلیه آب منطبق شوند.
در معادن، کارگاه ها، ایستگاه های خدمات دهی و کاربری های دیگر صنعتی آب، روغن همواره یک محصول تولید شده در فاضلاب آنها خواهد بود که احتیاج به یک راه حل عملی برای حذف و برطرف نمودن آنها هست. 
انتخاب نوع جدا کننده آب و روغن مورد نیاز هر کسب و کار معین بستگی به نوع  و میزان فاضلاب تولید شده و الزامات آب خروجی دارد.

انواع مختلف چربی گیر های صنعتی
انواع مختلف فاضلاب اغلب به انواع مختلفی از جداکننده های آب و روغن احتیاج دارند که تصفیه موثری را داشته باشند؛ سه نوع رایج و اصلی آنها عبارتند از:
1. جداکننده های با صفحات چسبنده (Coalescing Plate Separators)
2. جداکننده های عمودی ثقلی (Vertical Gravity Separators)
3. جداکننده های هیدروسیکلون (Hydrocyclone Separators)
عملکرد هر سیستم برای تصفیه فاضلاب بسته به سطح کیفیت پساب برای تخلیه ایمن آن است. 

هرکدام از این سیستم ها چگونه کار می کنند؟

جداکننده های با صفحات چسبنده (Coalescing Plate Separators)
یکی از مدل های رایج مورد استفاده، جداکننده های با صفحات چسبنده است که برای حذف روغن و گریس و هیدروکربن ها استفاده می شود که نصب و نگهداری این سیستم ها آسان می باشد.
جدا کننده های چسباننده  با برخورد قطرات روغن به صفحات، به آنها چسبیده و ایجاد قطرات بزرگتر می کنند بنابراین به راحتی بلند شده و حذف آنها راحت تر و آسان تر می گردد. روغن شناور شده توسط اسکیمر حذف می شود.
قطرات بزرگتر روغن آسان تر و سریع تر شناور می شوند و در نهایت قطرات به جرمی می رسند که به آزادی و راحتی بتوانند از صفحات چسباننده جدا شوند. سپس آنها به سطح فاضلاب می رسند جایی که به راحتی می توانند توسط اسکیمرها از فاضلاب جدا شده و به محفظه جمع آوری روغن برسند.
بنابراین چیزی که باقی خواهد ماند آب بدون روغن یا با روغن بسیار کم و ناچیز خواهد بود به طوری که می توان آن را به مراحل بعد تخلیه برد .

کاربرد چربی گیرهای صنعتی چسباننده 
یک جدا کننده روغن چسباننده یک راه حل ساده و موثر برای حذف روغن از فاضلاب در صنایع و کسب و کارهای مختلف می باشد. این چربی گیرهای صنعتی به سرعت نصب می شوند.
این سیستم ها اغلب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط توصیه می شوند که به دنبال یک جداکننده آب و روغن کاربردی هستند.

جداکننده های عمودی ثقلی (Vertical gravity separators)
جداکننده گرانشی عمودی با کنترل هم زمان سرعت و فشار سیال عمل می کند. با استفاده از کنترل این دو فاکتور، به آرامی ناخالصی های نا مطلوب از فاضلاب جدا می شوند و می توان به استاندارد خروجی مورد نظر رسید.
در این نوع از چربی گیر های صنعتی  اجازه داده می شود که آلاینده های با چگالی بیشتر ته نشین شوند و جامدات با چگالی کمتر مثل روغن ها و چربی ها بر روی فاضلاب شناور می شوند که به راحتی قابل حذف اند. سپس آب تخلیه شده می تواند به سیستم شبکه فاضلاب شهری، برکه های تثبیت و یا مخازن نگهداری منتقل شوند.

کاربرد چربی گیرهای صنعتی ثقلی
جدا کننده های ثقلی عمودی سرعت بالایی در نصب دارند و نصب آنها نیز آسان می باشد. آنها به نگهداری کمی احتیاج دارند و همچنین به عنوان سیستم هایی متراکم که برای تاسیسات در فضای باز ایده آل اند، در دسترس هستند.
یک جداکننده تقلی عمودی می تواند یک راه حل مناسب برای کسب و کار ها و صنایعی باشد که خواهان یک سیستم جداکننده با نگهداری کمتر هستند که به سرعت و راحتی نصب می شوند.

جداکننده های هیدروسیکلون (Hydrocyclone Separators)
جداکننده های هیدروسیکلون آب و روغن با استفاده از نیروی گریز از مرکز به منظور جداکردن قطرات روغن موجود در فاضلابی که از صنایع تخلیه می گردند استفاده می شوند.
به طور معمول، جدا کننده های هیدرسیکلونی آب روغنی، عمدتا از یک محفظه مخروطی شکل تشکیل شده اند. از ویژگی های این محفظه وجود دو خروجی در آن است. یکی در بالا و دیگری در پایین آن. همچنین شامل یک ورودی فاضلاب در طرف دیگر محفظه هستند.
درعملیات نرمال و معمول، فاضلاب تولید شده از طریق لوله ورودی وارد محفظه می شود، سپس با ایجاد نیروی گریز از مرکز جدا سازی انجام می شود که این نیروی گریز از مرکز در برخی موارد تا 1000 برابر از نیروی ثقل بیشتر خواهد بود و به بالا رفتن روغن کمک می کند. این امر منجر به این موضوع می شود، آب که سنگین تر است به سمت دیواره های محفظه کشیده شده و به آن فشار وارد کند و این سبب خروج و تخلیه پساب از خروجی انتهای پایین می شود. در حالیکه روغن که از آب سبکتر است بالا آمده  و به سمت مرکز محفظه حرکت می کند، سپس آنها را به وسیله ی خروجی تعبیه شده در بالای محفظه تخلیه می کند.

کاربرد چربی گیرهای صنعتی هیدروسیکلونی
جداکننده های روغن هیدروسیکلونی به طور کلی برای تصفیه انواع فاضلابی مناسب هستند که مقادیر زیادی فاضلاب را باید تصفیه کنند؛ زیرا نرخ بارگذاری آنها برای جریان های بزرگ (از 2000 تا 500000  لیتر در ساعت) را نشان می دهد.
همچنین آنها بیش از سایر جداکننده های آب های روغنی فشرده هستند. نوع ساید بای ساید آنها حدود 90 درصد از دیگر سیستم های جدا کننده کوچک تر هستند که این باعث می شود مناسب مکان هایی با فضا و جای کمتری و در عین حال حجم فاضلاب زیاد می باشد.

انواع چربی گیرهای صنعتی
امروزه انواع مختلفی از چربی گیرها در صنایع مختلف استفاده می شوند که عملکرد آنها مشابه جداکننده های ذکر شده فوق و یا حتی ترکیبی از آنها می باشد. از این چربی گیرهای صنعتی می توان به CPI ، API و DAF اشاره نمود. برای مثال سیستم های API به صورت ثقلی به جداسازی آب و روغن کمک می کنند و یا در سیستم های CPI علاوه بر عملکرد ثقلی با چسباندن ذرات شناور روغن به هم که با استفاده از صفحات موازی و مورب انجام می گیرد به افزایش اندازه ذرات کمک می شود و همچنین در سیستم های DAF نیز علاوه برعملکرد ثقلی با چسباندن هوا به ذرات شناور روغن به کاهش وزن مخصوص ذرات روغن کمک می شود، در نتیجه با استفاده از این سیستم ها شاهد حذف بهتری از ذرات روغن موجود در پساب خواهیم بود.