تعداد محصول : 7

فیلتر دیسکی

فیلتر دیسکی چیست؟

فیلترهای دیسکی که برای حذف ذرات معلق مانند سیلت، بقایای ریز آلی و غیرآلی، جلبک‌ها، بیوفیلم‌ها، ذرات خاک و ... به کار برده می‌شوند؛ از تعداد زیادی دیسک‌های مسطح و شیاردار که محکم روی هم چیده شده و داخل یک محفظه قرار گرفته اند؛ تشکیل شده اند. این فیلترها عمدتا در مصارف کشاورزی و آبیاری استفاده می‌شوند. مکانیزم حذف ذرات و تصفیه آب در فیلترهای دیسکی به گونه ای است که آب با فشار به داخل محفظه فیلتر وارد می‌شود و با احاطه کردن دیسک‌های روی هم انباشته شده، از شیرها عبور می‌کند. بدین ترتیب ذرات معلق آن حذف شده و آب تصفیه شده از مرکز دیسک ها خارج می‌شود. کیفیت آب تصفیه شده در این فیلترها عمدتا به سایز حفرات موجود در بین دیسک‌ها وابسته است. پس از اشباع شدن حفرات فیلتر، از جریان آب معکوس برای تمیز کردن فیلتر استفاده می‌شود. در این حالت، آب با فشار از داخل دیسک به سمت خارج آن‌ها وارد شده و با منبسط کردن دیسک‌ها، ذرات معلق را به بیرون پرتاب می‌کند. در صورتی که نیاز به جریان مداوم باشد. از چندین فیلتر به صورت موازی استفاده می‌کنند تا در هنگام شستشوی یک فیلتر، همچنان آب تصفیه شده تولید گردد.

فیلتر دیسکی


به طورکلی فیلترهای دیسکی برای تصفیه آب‌هایی که دارای مقادیر زیادی شن و ماسه هستند، مناسب نمی‌باشند زیرا باعث گرفتگی سریع فیلتر می‌شوند و از راندمان آن می‌کاهند. در چنین مواردی استفاده از بسترهای فیلتراسیون مناسب‌تر است. در صورت استفاده از فیلترهای دیسکی برای تصفیه آب‌هایی محتوی شن و ماسه زیاد، بهتر است پیش از ورود آب به فیلتر دیسکی، از یک جداکننده سانتریفیوژی یا صفحه ای استفاده شود تا ذرات شن جدا گردند.

انواع فیلترهای دیسکی

فیلترهای دیسکی در دو نوع دستی و اتوماتیک در بازار موجود هستند. مکانیزم حذف آلاینده در هر دو مدل یکسان است. تفاوت این مدل‌ها در سیستم بکواش آن ها است، به طوری که در مدل‌های اتوماتیک تمیزسازی و شستشوی معکوس فیلتر به صورت خودکار انجام می‌شود، درحالی که در مدل‌های دستی نیاز است که انجام بکواش توسط اپراتور صوت گیرد. لازم به ذکر است که مصرف کنندگان با توجه به بودجه و نیازشان می‌توانند یکی از این دو مدل را انتخاب کنند.

محاسن فیلترهای دیسکی

فیلترهای دیسکی محاسن بسیاری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• فیلتراسیون با دقت 5 تا 400 میکرون
• بکواش سریع تر و موثرتر در مقایسه با بسترهای فیلتراسیون
• موجود در مدل‌های خود شوینده بدون هیچ گونه افت فشار
• طراحی مدولار جهت سازگاری با دبی های مختلف جریان
• دارای فلاشینگ اتوماتیک قابل تنظیم با زمان و یا اختلاف فشار
• نگهداری ساده و آسان
• عدم نیاز به فشار بالا و عملکرد در فشارهای پایین و حتی با نیروی گرانش
• عملکرد عالی و انعطاف پذیری زیاد
• دوام و طول عمر بسیار بالا 
• دارای سطح فیلتراسیون بزرگ
• صرفه جویی در مصرف آب و انرژی
• طراحی فشرده همراه با نصب و راه اندازی ساده و آسان
• مقرون به صرفه بودن 

کاربردهای فیلترهای دیسکی

فیلترهای دیسکی عمدتا در صنایع کشاورزی و آبیاری برای فیلتراسیون آب‌های سطحی، آب‌های دارای آلاینده های آلی و ... استفاده می‌شوند. این فیلترها در سایر صنایع برای فیلتراسیون آب‌ فرایند یا آب خنک کننده، حفاظت از تبادل کننده‌های گرمایی، پیش فیلتراسیون، تصفیه خانه‌های آب، استفاده مجدد از آب، بازچرخش آب و ... نیز به کار برده می‌شوند.

عوامل موثر بر انتخاب فیلتر دیسکی مناسب

برای انتخاب فیلتر دیسکی مناسب باید به عوامل مختلفی مانند جنس، تعداد لایه‌ها، سایز حفرات، شکل و نوع پردازش لبه ها توجه کرد. جنس فیلتر دیسکی باید به گونه ای باشد که حتما با مایع مورد تصفیه سازگاری داشته و از دوام و پایداری قابل قبولی برخوردار باشد. تعداد لایه های موجود در فیلتر نیز بر میزان فیلتراسیون تاثیر دارد. هرچه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد، میزان راندمان تصفیه نیز افزایش می‌یابد. دیسک‌های مورد استفاده در فیلترهای دیسکی می‌توانند به صورت دایره، مربع، مستطیل، بیضی و ... باشند. قطر حفرات موجود در بین دیسک‌ها نیز از عوامل مهم در انتخاب فیلتر مناسب است. حتما باید با توجه به میزان تصفیه مدنظر و آلودگی آب سایز مناسب انتخاب گردد. نوع پردازش لبه‌های دیسک‌ها نیز بر انتخاب فیلتر دیسکی مناسب اثرگذار است و باید توجه شود که نوع پردازشی انتخاب گردد که بتواند فشار سیستم را تحمل کند.