نوشیدن آب تصفیه شده توسط فیلتراسیون (AC (Active Carbon

۱۳۹۹/۷/۵
نوشیدن آب تصفیه شده توسط فیلتراسیون (AC (Active Carbon

امروزه نگرانی انسان ها در مورد تأمین آب  آشامیدنی ، که  تأثیر مستقیم بر روی سلامت آنها دارد افزایش یافته ، بررسی های اخیرنشان داده در حال حاضر خطراتی که بهداشت آب را تهدید می کند بالاتر از مقادیر مطرح در سطح بهداشتEPA) ) است . لذا لزوم تصفیه آب با روش های مختلف امری بدیهی و واضح است که طی این بررسی به نحوه تصفیه آب توسط فیلترهای کربنی (AC) پرداخته می شود.

در سیستم های خانگی (داخلی) تصفیه آب به طور وسیع و گسترده از فیلترهای کربنی استفاده می شود . کربن مورد استفاده در این فیلترها به طورمؤثری میتواند ترکیبات آلی محلول در آب ، کلر باقیمانده موجود در آب و همچنین مواد و ترکیباتی که باعث بوجود آمدن رنگ ، بو ، و طعم نامطبوع در آب میشود را کاهش دهد .

منابع این آلودگی ها ممکن است شامل انحلال برخی آفت کش ها نظیر آتروزین ، زباله های صنعتی ، بیمارستانی و یا آلودگی از طریق نشت مخازن زیر زمینی مانند بنزن C6H6))، کلرو بنزن (C6H6CL) ، اتیلن  (C2H4)، تترا کلرید کربن (CCL4)، کلرید متیلن (CH2CL2)، و همچنین ونیل کلرید در آب آشامیدنی باشد.

فیلترهای کربنی همچنین قابلیت توانایی حذف بسیاری از ترکیبات شیمیایی حل شده در آب مانند سرب و گازهای محلول در آب همچون رادون را تا حدی دارا می باشند . متأسفانه فیلترهای کربنی نقشی در رابطه با حذف  (TDS)کل جامدات محلول در آب و همچنیین سختی مضر آب را ندارند.

کربن فعال در اثر عملیات حرارتی بر روی مواد وترکیباتی که متریال اصلی آنها کربن است تشکیل می شود . ودر سطح آنها هزاران هزار سوراخ های ریز میکروسکوپی وجود دارد در واقع این خلل وفرج موجود در سطح کربن باعث می شود که سطح تماس فیلتر کربن با آب بیشتر شود .

 

  - انواع فیلترهای کربن که در سیسیتم های تصفیه آب مورد استفاده واقع می شوند:  

 

1): کربن فعال شنی (GAC)

2): بلوک کربن یا کربن بلاک 

 

- بهره وری از فرآیند جذب توسط فیلتر کربن فعال متأثر است از :

 

ویژگی کربن (ذرات ، اندازه منافذ ، سطح منطقه ، چگالی و سختی )

کاراکتر آلاینده (غلظت ، گرایش شیمیایی به ترک آب ، حلالیت از املاح ، آلاینده جاذبه به سطح کربن )

 

 فیلترهای کربنی از مواد مبتنی بر کربن که به طور معمول نفت ، زغال کک ، زغال سنگ بتمنس ، زغال سنگ چوب نما ، محصولات چوبی ، پوسته نارگیل و بادام زمینی تهیه می شوند و توصیه می شود در تصفیه آب خانگی ازفیلترهای کربنی که از پوسته نارگیل یا بادام زمینی تهیه شده استفاده شود چون منشأ گیاهی دارند بهداشتی و خوراکی بوده وعاری از هر گونه ناخالصی مضر نظیر فلزات سنگین می باشند.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی