مبانی اسمزمعکوس: درباره ممبران های اسمزمعکوس

۱۴۰۱/۱۰/۱۰
مبانی اسمزمعکوس: درباره ممبران های اسمزمعکوس

سیستم اسمزمعکوس با تکنولوژی ممبران به سیستم های تصفیه آب اجازه می دهد مواد جامد محلول و معلق را از آب بدون استفاده از مواد شیمیایی و با هزینه کم انرژی حذف کنند. به طور خاص، سیستم های RO از ممبران های نیمه رسانا استفاده می کنند که اجازه می دهد مولکول های آب آزادانه جریان داشته باشند، در حالی که مولکول هایی هستند که برای عبور از منافذ ممبران خیلی بزرگ هستند. لایه های ممبران نیمه رسانای RO می توانند به طور موثر نمک، مواد معدنی، کلرامین، نیترات، فلزات سنگین و حتی باکتری ها و ویروس ها را حذف کنند.

چه چیزی در ممبران اسمزمعکوس وجود دارد؟

بسیاری از ممبران های اسمزمعکوس امروزه شامل یک کامپوزیت سه لایه هستند، شامل یک لایه پلی استری که ساختار شبکه را حفظ می کند، یک لایه داخلی پلی سولفین میکرو متخلخل که در آن اکثر منافذ یافت می شود و یک لایه مانع از جنس پلی آمید ضخیم است که سایش مکانیکی و فشار بالا را نگه می دارد.

مواد پلی آمیدی به علت پایداری شیمیایی بالا مورد توجه هستند و طول عمر بیشتری را قبل از سایش یا پاره شدن و تعویض داشته باشند. وجود انواع مختلف پلیمر آزادی عمل را به تولید کننده می دهد که ممبران هایی با گزینش پذیری های مختلف تولید کند، که برای ممبران های تصفیه آب های خاص، آب چاه و آب دریا مناسب باشد.

عملکرد ممبران

هنگام انتخاب ممبران جایگزین برای یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، به دنبال ممبران هایی می گردید که از لحاظ مقاومت میکروبیولوژیکی، رد نمک و شار بالاست. خصوصیات مورد نیاز برای هر کاربرد بسته به کیفیت منبع خام متفاوت است، اما بیشتر غشاهای موجود در بازار می توانند در محدوده pH  2 تا 11 و در دماهای 113 درجه فارنهایت عمل کنند. این طیف گسترده ای از پارامترهای عملکرد، با وجود شرایط تغییر، عملکرد قابل اعتماد را تضمین می کند.

علاوه بر این پارامترها، توجه به نفوذپذیری آب و نفوذ پذیری حلال به عنوان عوامل موثر بر عملکرد ممبران مهم است. به طور کلی، ممبران ایده آل، نفوذپذیری نمک صفر درصد و نفوذپذیری بسیار بالا آب را به میزان 100 درصد ممکن است ارائه دهد. برای عملیات خاص مانند کشاورزی، ممکن است لازم باشد که در مورد نفوذ پذیری های حلال خاصی نگاه کنید؛ مانند نفوذپذیری آفت کش ها از صفر درصد و نفوذپذیری یون کلسیم 50 درصد است.

علاوه بر این، نفوذپذیری آب بالاتر است، فشار خوراک پایین تر است؛ که به معنی عملیات صرفه جویی در انرژی است. بعضی از عوامل آب خام با نفوذپذیری آب بالا و نفوذپذیری کم پروتئین ارتباط دارد، از جمله:

• درجه تقارن؛ به عنوان مثال، توانایی سیستم برای رد اسیدهای ضعیف در pH بالا

• درجه هیدراسیون؛ به عنوان مثال، توانایی سیستم برای رد کردن عناصر هیدراته (مانند کلرید) بر عناصر کمتر هیدراته شده (مانند نیتریت و نیترات)

• درجه انشعاب؛ به عنوان مثال، عناصر با شعاع مولکولی بالا راحت تر از عناصر با شعاع کم (مانند ایزو پروپانول بیش از نانو پروپانول)

• شارژ یونی به عنوان مثال، توانایی سیستم برای رد یون های دیوالنت بر یون های مونوالنت

• وزن مولکولی؛ یا توانایی سیستم برای رد کردن گونه های با وزن مولکولی بالا

• عدم قطعیت؛ یا توانایی سیستم برای رد مولکول ها و یون های قطبی کمتر است

برنامه های کاربردی صنعتی

در مورد پردازش مواد غذایی، فقط ممبران های اسمزمعکوس که با فرآیند اداره غذا و داروی دقیق مطابقت دارند می توانند مورد استفاده قرار گیرند. هر سطح ممبران باید مطابق با مقررات مربوط به سطوح تماس با مواد غذایی باشد و تولید کننده باید توضیحات کامل و جامع از ترکیب شیمیایی هر جزء غشاء و همچنین داده های تجربی را که نشان می دهد که آیا غشا بر روی اثر اقلام غذایی که پردازش می شوند. غشاهای تایید شده توسط FDA برای شناسایی آسان به طور واضح مشخص شده اند.

ترکیب شیمیایی و ساختار فیزیکی یک ممبران اسمزمعکوس نقش مهمی در عملکرد آن در هنگام پردازش آب دارد.


جهت مشاهده انواع و قیمت ممبران خانگی در آب کالا کلیک کنید. 


مقاله مرتبط :

کاربرد فیلتر ممبران

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی