هشدار برای ترکیبات خطرناکتر در آب

۱۳۹۹/۷/۱۶
هشدار برای ترکیبات خطرناکتر در آب

جام جم آنلاین: رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با اعلام اینکه علاوه بر بالا بودن میزان نیترات آب شرب تهران میزان مواد آلی خطرناکی همچون‌ TOC نیز در آب بالاست، گفت که این مواد ترکیبات بقایای نیتراته هستند و امروز عامل مهمی در تعیین کیفیت آب براساس استانداردهای جهانی محسوب می‌شوند.

به گزارش «جهان صنعت»، معصومه ابتکار با بیان اینکه این ترکیبات توتال ارگانیک کربن(TOC) هستند، گفت: میزان کربنی که در آب به شکل آلی و ارگانیک ثابت می‌شود و کیفیت آب را مشخص می‌کند توتال ارگانیک کربن است.

وی تاکید کرد: اختلاط نیترات با کلر آب به دلیل اینکه گندزدایی آب با کلر انجام می‌شود ترکیباتی را ایجاد می‌کند که الکترودها را از بین می‌برد و بسیار خطرناک است. اخیرا یکی از اساتید فرهنگستان علوم اعلام کرد میزانTOCدر آب تهران بالاست که در واقع این ترکیبات بقایای نیتراته هستند و امروز عامل مهمی در تعیین کیفیت آب در استانداردهای جهانی محسوب می‌شوند.

 

تنها اعلام کافی نیست‌

 

این عضو شورای شهر ادامه داد اینکه بالاخره وزیر بهداشت به موضوع کیفیت آب تهران اذعان کرد اتفاق خوبی است ولی قطعا از وی رفع تکلیف نمی‌کند چون بالاخره وزارت بهداشت به عنوان دستگاه ناظر در این زمینه تکالیفی عملی دارد و صرف اعلام موضوع در رسانه‌ها کافی نیست.

وی تصریح کرد: البته این اطلاع‌رسانی بسیار موثر است چراکه باید به مردم آگاهی لازم در مورد مسایل مختلف مانند محیط‌زیست، بهداشت، سلامت و مسایل اجتماعی داده شود تا مردم بتوانند انتخاب‌های درستی در مورد شیوه زندگی داشته باشند. متاسفانه در شرایطی که اطلاعات صحیحی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد از آنها انتظار داریم شیوه زندگیشان را تغییر داده و اصلاح کنند.

ابتکار با بیان اینکه موضوع نیترات موجود در آب شرب تهران از موضوعاتی است که با طرح در چند سال اخیر نگرانی بسیاری را به وجود آورده، اظهار داشت: در این چند سال همواره کیفیت آبی که در لوله‌های شهر تهران در اختیار مردم قرار می‌گیرد مطرح بوده که این کیفیت ابعاد مختلفی دارد. یکی از این ابعاد بحث آلودگی میکروبی است که خوشبختانه می‌توانیم بگوییم از نظر آلودگی‌های میکروبی با توجه به پایش‌ها و نظارت‌های انجام شده جای نگرانی نیست البته باید این پایش و نظارت بسیار دقیق باشد.

 

چاه‌های آلوده

 

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: به دلیل اختلاط کنونی آب تهران با آب‌های چاه، بحث بالا بودن نیترات آب مطرح شده است چراکه در حال حاضر به دلیل کمبود آب و کاهش بارندگی از آب‌های زیرزمینی برای تامین نیاز تهران برداشت می‌شود و با توجه به اینکه در تهران سیستم شبکه جمع‌آوری فاضلاب نداریم و متاسفانه دستگاه دولتی که مسوولیت اجرایی در این زمینه دارد با تاخیر بسیاری این طرح را پیش می‌برد، چاه‌های آب توسط فاضلاب آلوده شده‌اند که عمده این آلودگی مربوط به نیترات است.

ابتکار گفت: گاهی اوقات که چاه‌ها را برای بهره‌برداری باز می‌کنند میزان نیترات آنها هم کنترل می‌شود ولی میزان نیترات برخی این چاه‌ها بسیار بالاتر از حد استاندارد است و حتی زمانی که با آب سد مخلوط می‌شود باز هم میزان نیترات آن نگران‌کننده است. این مساله بارها گفته شده بود تا اینکه وزیر بهداشت هم به این مساله اذعان کرد.

 

اول دولتی‌ها، بعد مردم

 

ابتکار با بیان اینکه یکی از راه‌حل‌های مشکل آلودگی آب تهران این است که از مردم بخواهیم با صرفه‌جویی در مصرف همکاری کنند، ادامه داد: دستگاه‌های دولتی باید برنامه اصلاح الگوی مصرف آب داشته باشند چراکه قانون آن پیش از این تصویب شده و براساس آن این دستگاه‌ها باید مصرف آب و انرژی خود را مدیریت کنند.

 

افزایش قیمت‌ها و سقف جمعیتی تهران

 

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران با اشاره به محدودیت جمعیتی تهران تصریح کرد: از سال‌ها پیش نگرانی مسئولان محیط‌زیست در مورد محدودیت‌های جمعیتی تهران از نظر زیست‌محیطی اعلام می‌شد ولی متاسفانه عده‌ای به دنبال این حرف‌ها نبودند و افرادی که در سیاست‌ها دستی داشتند تصور می‌کردند اگر محدودیتی در سقف جمعیتی تهران ایجاد کنند باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

 

بحران‌های شدید در انتظار تهران‌

 

ابتکار تاکید کرد: همین نگرانی‌ها موجب شد تا در طرح جامع تهران سقف جمعیتی تهران به بهانه نگرانی از افزایش قیمت‌ها، بالا پیش‌بینی شود در حالی که تهران محدودیت شدیدی به لحاظ آلودگی هوا و آب دارد و اگر سقف جمعیتی شهر را بالا ببریم حتما با بحران‌های شدیدتری در آینده مواجه می‌شویم.

 

نیاز به استانداردهای جدید برای پایش کیفیت آب‌

 

ابتکار اظهار داشت: در جلسات کمیته محیط‌زیست شورای شهر از سازمان آب خواستیم تا آزمایشگاه خود را تجهیز کنند که البته اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند. همچنین بارها از آنها خواسته شده تا آزمایش‌ها و استانداردهای مطرح روز دنیا را در پایش کیفیت آب اعمال کنند ولی سازمان آب نیز در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو است.

وی ادامه داد: شورای شهر در این زمینه اعلام آمادگی کرده برای ارتقای استانداردها در تهران کمک‌های لازم را به سازمان آب ارایه کند چراکه ممکن است تعریف چنین استانداردهایی برای آب شرب کل کشور امکان‌پذیر نباشد.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر با بیان اینکه متاسفانه در سطوح بالاتر و کلان دولت توجه کافی به موضوع کیفیت آب نمی‌شود و دستگاه‌ها به دنبال تحقق تکالیف قانونی خود در این زمینه نیستند، گفت: در این زمینه شورای شهر حتی فراتر از تکالیف و وظایف به مساله ورود پیدا کرده ولی دستگاه‌هایی که وظیفه نظارت دارند تاکنون خیلی فعال نبوده‌اند.

 

آب‌های بسته‌بندی غیرقابل اعتماد

این عضو شورای شهر در مورد ترغیب مردم به استفاده از آب‌های بسته‌بندی تاکید کرد: امکان خرید و استفاده از این آب‌ها برای عامه مردم وجود ندارد و باید در برنامه‌ریزی‌های کلان سطح متوسط و پایین جامعه نیز در نظر گرفته شود چراکه بسیاری از مردم توان مالی خرید این آب‌ها را ندارند.ابتکار تاکید کرد: از سوی دیگر جنس بسته‌بندی این آب‌های معدنی، نحوه نگهداری و توزیع آنها تا رسیدن به دست مصرف‌کننده به گونه‌ای است که در کیفیت و استاندارد این آب‌ها نیز تردیدهای بی‌شماری وجود دارد و قطعا نمی‌توان گفت این آب‌ها از نظر بهداشتی سالم هستند.

 

منبع: جام جم آنلاین

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی