بلاتکلیفی پایتخت نشین ها درباره سالم بودن آب|نیترات می خوریم یا نه؟!

۱۳۹۹/۷/۱۶
بلاتکلیفی پایتخت نشین ها درباره سالم بودن آب|نیترات می خوریم یا نه؟!

در روزهایی که همه از بی آبی و خشک شدن کشور خبر می دهند، تکلیف آلودگی آب تهران به نیترات هنوز مشخص نشده است.
خبر آلودگی آب تهران اما به اواخر سال 87 و اوایل سال 88 بر می‌گردد؛ هنگامی که محمد باقر صدوق، مدیرکل وقت محیط ‌زیست استان تهران گفته بود درصد نیترات موجود در آب‌‌های تهران بالاتر از حد استاندارد است و پایتخت ایران از این نظر در رتبه اول کشور قرار دارد.
در تابستان 89 هم وزیر بهداشت وقت اعلام کرد: میزان نیترات آب در برخی مناطق تهران بیش از حد استاندارد است. دستجردی همان جا به زنان باردار و کودکان شیرخوار توصیه کرد که برای جلوگیری از عوارض مصرف آب شرب با نیترات بالا از آب بطری استفاده کنند و آب لوله کشی نخورند.
 به فاصله چهار روز اما، وزیر از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد و گفت آب تهران سالم است و برای همه گروه‌ها و در همه مناطق تهران قابل شرب است.بحث آلودگی آب تهران به مجلس هم کشیده شد. اصغر حسنی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آلودگی آب شهر تهران گفت: نمی‌توان منکر این شد که آب قسمتی از مناطق جنوبی تهران از چاه‌های سطحی است که بدون تصفیه آب وارد سیستم آب شهری می‌شود. 
این نماینده مجلس تنها راه‌حل مساله آلودگی آب در مناطق جنوب و جنوب شرقی تهران را انتقال آب از سد ماملو به مناطق جنوبی شهر دانست.علیرضا مرندی از دیگر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با بیان این که آب تهران به جز آلودگی‌های میکروبی ویروسی و قارچی تصفیه هم نمی‌شود، عنوان کرد: در یک جمله آگاهانه می‌توان اظهار کرد که آب تهران آلوده است و تردیدی در این آلودگی چه به لحاظ وجود میکروب‌ها و چه وجود انواع فلزات سمی، وجود ندارد.
البته اظهارات این نمایندگان هم از سوی برخی از بهارستان نشین ها رد شد. سیامک مره ‌صدق، دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تکذیب این سخنان مطرح کرد: هیچ مدرکی دال بر آلودگی آب تهران وجود ندارد زیرا، هیچ گزارشی از شیوع اسهال و استفراغ در تهران نداشته‌ایم و آب تهران تحت نظارت کامل است و آلودگی بیماری‌زایی که موجب چنین بیماری‌هایی شود در آب شهر وجود ندارد.

آلودگی آب تهران و دولت روحانی

بعد از آن اما نوبت به روی کار آمدن دولت یازدهم رسید تا ماجرای آلوده بودن آب شرب این بار با مسمومیت پردیسی ها رونمایی شود.
در تاریخ 26 دی ماه سال 93 در منطقه پردیس تهران بر اثر ترکیدن لوله آب آشامیدنی این منطقه آلودگی وارد آب پردیس شد و حدود 1800 نفر از افراد این ناحیه بر اثر مصرف آب آلوده به میکروب روده‌ای دچار مسمومیت شدند.
 با مسموم شدن عده‌ای بر اثر استفاده از آب مسموم این نگرانی ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت چراکه این مساله نشان داد  احتمال آلوده شدن آنی آب تهران بسیار بالاست.
در آن روزها حسین طلا، دبیر مجمع نمایندگان استان تهران درباره مسمومیت در پردیس اعلام کرد: متاسفانه مردم مراجعاتی به مرکز بهداشتی درمانی شهرستان پردیس داشتند که بیماری آنها با علائمی مانند اسهال و استفراغ همراه بود. افزایش مراجعه باعث این شد که بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد؛‌ در نهایت علت مسمومیت‌های رخ داده برای مردم شکستگی لوله آب و وارد شدن آلودگی از طریق آن شکستگی به آب شرب اعلام شد. او قول رسیدگی به ماجرا را داد هر چند پیش از آن استاندار تهران رئیس آبفای شرق تهران را برکنار کرده بود.
بعد از آن نیز کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره اقداماتی که در راستای تامین سلامت آب شرب شهر تهران صورت گرفته است ، اعلام کرده: با توجه به پیگیری‌های مکرر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کیفیت آب در بسیاری از مناطق تهران که با مشکل رو‌به‌رو بود، مطلوب و این مناطق نیز به شبکه شهری سیستم آبرسانی متصل شده‌اند.
از سوی دیگر، آلودگی آب تهران به نیترات در سال گذشته موضوع بحث شورای شهر تهران، شرکت آب و فاضلاب و وزارت بهداشت بود. در حالی که رحمت‌ا... حافظی عضو شورای شهر تهران عنوان می‌کرد آب پایتخت نیتراتی است، وزیر بهداشت این مساله را تکذیب کرد. شرکت آب و فاضلاب نیز عنوان کرد تنها در مناطقی شائبه آلودگی آب به نیترات وجود دارد.  
 این در حالی است که  بحث تایید و تکذیب آلودگی آب تهران هم چنان ادامه دارد و هنوز اطلاعاتی درباره دلیل آلودگی آب و میزان آلودگی از سوی مسئولان اعلام نشده است.
به تازگی نیز، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ، سعید متصدی درباره نیترات موجود در آب تهران گفته: کنترل آب آشامیدنی برعهده وزارت بهداشت و وزارت نیرو است اما برخی از نقاط تهران به دلیل تأمین آب از چاه‌ها نیتراتش بالاست.
او افزوده: تصفیه فاضلاب و جمع‌آوری آن در تهران بسیار ضروری است و هم‌اکنون آب‌های زیرزمینی تهران آلوده به نیترات است و کاری هم نمی‌توان کرد. 
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در حالی بر وجود نیترات در آب تهران تاکید کرد که در سال گذشته اخبار ضد و نقیض فراوانی درباره  وجود یا عدم وجود نیترات در آب تهران مطرح شده بود. 

هر چند برای اولین بار مسئولان وزارت بهداشت نسبت به نیتراتی شدن آب تهران هشدار دادند اما در هر حال هنوز تکلیف الودگی یا عدم الودگی اب تهران مشخص نشده است تا تهرانی ها همچنان بلاتکلیف باشند.

 

منبع: شهر خبر

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی