استفاده مجدد از آب خاکستری

۱۴۰۱/۹/۳۰
استفاده مجدد از آب خاکستری

امروزه استفاده مجدد از آب خاکستری هم به دلیل آسان تر بودن تصفیه و در دسترس بودن آن و هم به دلیل نقش در مدیریت پایدار منابع آبی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. از پساب تصفیه شده آب خاکستری می توان برای مصارف داخلی خانه از قبیل استفاده در فلاش تانک ها، شستشوی لباس و استحمام همچنین برای مصارف خارجی منازل از قبیل آبیاری باغچه های خانگی، فضای سبز دانشگاه ها، زمین های ورزشی، پارک ها، شستشوی وسایل نقلیه و پنجره ها، خاموش کردن آتش، تغذیه دیگ های بخار و در نهایت تغذیه آب های زیرزمینی استفاده کرد.


مهم ترین مزایای استفاده مجدد از آب خاکستری:
- کاهش هزینه ( هم برای مصرف کننده و هم برای دولت )
- کاهش جریان فاضلاب و ذخیره آب آشامیدنی تا حدود 38 درصد

گزینه های استفاده مجدد آب خاکستری

- استفاده مجدد در منازل: شامل استفاده در فلاش تانک ها، شستشو و نظافت منزل و آبیاری باغچه های خانگی است. همچنین استفاده مجدد از آب خاکستری در فلاش تانک ها می تواند تا 30 درصد از نیاز آبی درون منازل را کاهش دهد.
- آبیاری نواحی کشاورزی
- استفاده در صنعت برای خنک کاری و غیره
- تخلیه به رودخانه ها، دریاچه ها و آب های اطراف
- تغذیه آب های زیرزمینی
- شستشوی اتومبیل و پنجره
- آتش نشانی
- تغذیه بویلر
- تولید و ساخت بتن
استفاده از آب خاکستری برای آبیاری یکی از روش هایی است که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است، به ویژه در مناطق خشک می تواند نقش بسزایی را ایفا نماید. زیرا استفاده از این آب به منظور کشاورزی باعث کاهش مصرف آب آشامیدنی به میزان 50 درصد می شود. لازم به ذکر است در بعضی از مناطق خشک و نیمه خشک در فصل تابستان مصرف آب به علت آبیاری 40 تا 60 درصد افزایش پیدا می یابد. گرچه استفاده از آب خاکستری تصفیه شده و پساب به منظور آبیاری، استفاده از منابع طبیعی پایدار ( مانند شوری و محتوای سدیم در خاک ) می باشد. محتوای سدیم به عنوان نسبت غلظت سدیم به غلظت کلسیم و منیزیم در نظر گرفته می شود که به آن نسبت جذب سدیم نیز گفته می شود. میزان بالای شوری خاک باعث تخریب بافت خاک، افزایش نفوذ ناپذیری و کاهش محصول به علت سمیت و پدیده اسمزی می شود. بدین سبب مطالعات زیادی به منظور بررسی اثر آب خاکستری بر روی خاک صورت گرفته است. در یکی از مطالعات صورت گرفته مشخص گردید روغن و گریس موجود در آب خاکستری در بافت خاک تجمع نموده و سبب ایجاد خاصیت آب گریزی در آن می شود. همچنین مطالعات نشان می دهند که آبیاری طولانی مدت خاک رس سیلت دار در مناطق خشک باعث تجمع نمک و سورفاکتانت در خاک شده که در نتیجه آن ویژگی خاک تغییر کرده و در گیاهان سمیت ایجاد می شود. کم شدن نفوذپذیری خاک در SAR کمتر از 3 و زمانی که هدایت الکتریکی برابر با فاضلاب خانگی باشد، اتفاق می افتد. در سطح بین المللی SAR برابر 6 به عنوان سطح بالای تاثیرگذار بر نفوذپذیری و پایداری ساختار خاک در نظر گرفته می شود. تحقیقات بیانگر این است که سرب و کادمیوم به وسیله گیاهان از خاک جذب شده و در نتیجه گیاهان به منبعی برای آلودگی انسان و حیوانات تبدیل می شوند. در حال حاضر نیاز آبی در حال افزایش می باشد و دسترسی به آب برای آبیاری محصولات کشاورزی فاکتور محدود کننده برای تولید مواد غذایی در بسیاری از کشورها محسوب می شود. استفاده از آب خاکستری در باغداری و آبیاری محصولات کشاورزی یک استفاده منطقی از آب بازیافتی محسوب می شود. رایج ترین ریسک در ارتباط با آبیاری مربوط به افزایش pH، شوری و بور در آب خاکستری و پتانسیل تجمع پاتوژن ها، فلزات و مواد شیمیایی آلی در خاک پذیرنده می باشد. این در حالی است که سه فاکتور اول به طور عمده بر روی بافت خاک تاثیر می گذارد، اما سه فاکتور بعدی بر سلامت انسان مخصوصا در آبیاری محصولات خوراکی تاثیر خواهند داشت. در مطالعات صورت گرفته تفاوت قابل ملاحظه ای در میزان باکتری موجود در سطح گیاهانی که با آب خاکستری آبیاری شده اند با گیاهان آبیاری شده با آب لوله کشی مشاهده نشده است. همچنین در مطالعات به این نکته اشاره شده است که سبزیجات رشد یافته در زیر سطح زمین و یا نزدیک به خاک که با فاضلاب آبیاری شده اند دارای سطح بالاتری از باکتری می باشند، در حالی که ادعا می شود سیستم آوندی گیاهان سترون بوده و تماس مستقیم آب با محصولات خوراکی کانال انتقال پاتوژن ها از آب به محصول می باشد.

 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی